Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Lubuskie: Łącznica Czerwieńska jednak powstanie

ulab, Gazeta Lubuska,

dodane przez Bodek

Tylko na podpis prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniewa Szafrańskiego i marszałka lubuskiego Marcina Jabłońskiego czeka umowa w sprawie budowy łącznicy Czerwieńska i modernizacji torów od Czerwieńska do Zbąszyna, oraz z Kostrzyna do Zbąszynka.
Kilka tygodni temu pisaliśmy o groźbie zaniechania budowy planowanej łącznicy Czerwieńska i modernizacji torów od Czerwieńska do Zbąszynka. PKP nie ma pieniędzy, stąd w ramach oszczędności zaplanowano skreślić tę inwestycję. Dla naszego regionu oznaczałoby to rezygnację z wprowadzenie szybkich połączeń z Nowej Soli do Sulechowa a także nadal wydłużoną jazdę z Zielonej Góry do Poznania i dalej Warszawy.

Na szczęście będzie inaczej. Rozmowy z PKP w Warszawie z udziałem marszałka lubuskiego, lubuskich posłów m.in. Bożenny Bukiewicz doprowadziły do parafowania umowy, która ma być za kilka dni podpisana.

- Wobec trudnej sytuacji PKP - jak nam powiedział nam wicemarszałek Tomasz Hałas - nasz region zwiększy swój udział w inwestycji do 60 procent, przy 40 procentach PKP.
Natomiast kierownik kontraktu Waldemar Osypiński poinformował nas, że budowa łącznicy ma ruszyć wiosną 2010 roku i potrwać do jesieni 2011 roku. Na całym odcinku od Zbąszynka do Czerwieńska mają zostać wymienione tory oraz poprawione rozjazdy. Koszt całej inwestycji wyniesie około 20 mln euro.

Po jej zakończeniu czas jazdy z Zielonej Góry do Zbąszynka skróci się o 33 minuty. Pociągi będą jechały z prędkością 100 km/godz. Na razie kolejarze kończą opracowanie dokumentacji, uzyskali też decyzję środowiskową i niebawem zamierzają ogłosić przetarg na roboty modernizacyjne. Pierwsze prace mogą się rozpocząć jeszcze jesienią 2009, a najpóźniej wiosną 2010.

Dodajmy, że w kolejnej umowie jaką podpiszą PKP i marszałek lubuski określi się zakres prac modernizacyjnych między Kostrzynem a Zbąszynkiem, przez Gorzów. Tu także przewidziano modernizację torów, tak, by szynobusy mogły jechać z prędkością 100-120 km/godz. Jak nam powiedział inżynier kontraktu Ryszard Magdziak, pierwsze roboty rozpoczną się w przyszłym roku a ich zakończenie planowane jest w 2011 roku. Inwestycja pochłonie około 15 mln euro. Dodajmy, że dzięki wspomnianej modernizacji, możliwe będzie uruchomienie bezpośredniego połączenia Gorzowa z Berlinem.

źródło: Gazeta Lubuska

możliwość komentowania została wyłączona