Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Informacja na dworcu PKP tylko po polsku

Monika Stefanek, Głos Szczeciński,

dodane przez kajetansz

Co ma zrobić obcokrajowiec na Dworcu Głównym, który nie zna języka polskiego, a chce uzyskać informacje o pociągach? Może liczyć tylko na siebie, ewentualnie litość innych podróżnych, którzy wyjaśnią mu, o co chodzi paniom z informacji.
Problem nie jest nowy. W informacji kolejowej żadna z osób nie mówi w języku obcym na tyle, by porozumieć się z podróżnymi.

- Pracuję na dworcu w biurze podróży. Czasami mam wrażenie, że tylko ja jestem osobą, która mówi tu w jakimkolwiek języku obcym - opowiada nasza Czytelniczka. - Na przykład ostatnio: Przemiły Duńczyk chciał dostać się pociągiem do Rostocku. Poszedł do informacji PKP, pani z okienka na kartce wyskrobała mu jakieś trzy godziny i rozłożyła ręce, bo nie potrafiła wyjaśnić, że pan ma pociąg za godzinę, musi dojechać do jednego miasta i tam się przesiąść.

Takich sytuacji w tygodniu nasza Czytelniczka ma przynajmniej kilka. W lecie będzie ich z pewnością jeszcze więcej, gdyż wówczas liczba turystów z zagranicy wzrasta.

- Szczecin aspiruje do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury, a nie potrafi zadbać o turystów już na samym początku ich wizyty w mieście - żali się pracownica biura podróży. - To samo dotyczy komunikatów o podstawieniu czy odjeździe pociągu. Dla Polaka są prawie niezrozumiałe! Sprzęt nagłaśniający pamięta chyba jeszcze czasy Gierka. Nie wspomnę o tym, że żaden pociąg nie jest zapowiadany w języku obcym.

Dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Szczecinie większego problemu w braku znajomości języków obcych przez pracownice informacji nie widzi.

- Na dwóch dworcach w Paryżu próbowałem się porozumieć po angielsku i nic z tego nie wyszło - mówi Andrzej Chańko, dyrektor ZZPR. - Po prostu nikt nie znał tam angielskiego. Więc nie jest z nami wcale tak źle.

Na to, że w informacji kolejowej w Szczecinie podróżni będą mogli wkrótce porozumieć się w językach obcych, nie ma jednak co liczyć.

- Najdalej do końca roku planujemy zlikwidować informację na Dworcu Głównym w Szczecinie - wyjaśnia dyrektor. - Nawet 80-90 procent zapytań dotyczy bowiem pociągów InterCity. A ta spółka ma na dworcu swoje centrum obsługi klienta, w którym można uzyskać informacje o wszystkich pociągach. Osoby, które tam pracują znają język angielski, bo było to warunkiem przyjęcia ich do pracy.

źródło: Głos Szczeciński

brak komentarzy