Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: Władze miast lobbują za koleją do Pyrzowic

Jacek Madeja, Gazeta Wyborcza,

dodane przez kasiek007

Czasu na skuteczny lobbing jest niewiele, bo losy połączenia aglomeracji z lotniskiem mogą rozstrzygnąć się w najbliższych tygodniach.
Chodzi o 30 mln euro, bez których inwestycja nie drgnie, to bowiem koszt dokumentacji projektowej całego przedsięwzięcia. PKP wcześniej zastrzegło, że nie wysupła tej kwoty z własnego budżetu, ratunkiem jest więc unijny Program Operacyjny "Infrastruktura i Środowisko". Tyle że i to źródło stało w ostatnich miesiącach pod sporym znakiem zapytania.

W sprawie linii kolejowej do Pyrzowic spotkali się we wtorek w Bytomiu prezydenci miast aglomeracji. Z zaproszenia prezydenta Piotra Koja skorzystali Marek Kopel z Chorzowa, Stanisław Korfanty z Piekar Śląskich i wiceprezydent Katowic Arkadiusz Godlewski. Jak się można było spodziewać, nie przyjechał natomiast minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. - To świadczy o lekceważącym podejściu do sprawy. Brałem już udział w wielu spotkaniach na temat tego projektu, ale ministerstwo nigdy nie przysłało nawet swego przedstawiciela - mówił Koj.
Prezydenci podpisali się pod listem poparcia dla projektu linii do Pyrzowic. - Musimy pokazać, że wszystkim nam zależy na budowie kolei, jej gospodarcze znaczenie ma bowiem charakter ponadregionalny - wyjaśniał Koj.

Optymistycznie o projekcie wypowiadał się za to przedstawiciel PKP. Piotr Borys, dyrektor biura studiów i ochrony środowiska Polskich Linii Kolejowych, przyznał, że z rozmów z urzędnikami ministerstwa wynika, że kolej otrzyma wspomniane 30 mln euro. - Sprawa musi się jednak rozstrzygnąć jeszcze w czerwcu. Nie możemy wiecznie przeciągać procedury przetargowej, a bez pieniędzy nie da się podpisać umowy z wybraną w przetargu firmą projektową - mówił Borys.

Kolejowa trasa do Pyrzowic ma prowadzić z Katowic przez Chorzów, Bytom i Piekary Śląskie. Druga nitka ma zabierać pasażerów z Gliwic i Zabrza, i łączyć się z pierwszą w rejonie bytomskiego Rozbarku, gdzie ma powstać węzeł przesiadkowy.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona