Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Zielona Góra: Zmiany w PKP: pociąg do Poznania przyśpiesza

Mirosława Dulat, Gazeta Wyborcza,

dodane przez kasiek007; zmodyfikowane

Dziś z Zielonej Góry do Poznania pociągiem pospiesznym jedzie się ok. 2 godz. 10 min. Za trzy lata podróż może trwać nawet o 40 min krócej. W przyszłym roku ruszy budowa obejścia kolejowego Czerwieńska.
To zdecydowanie największa i najważniejsza inwestycja transportowa w naszym regionie. Ze zmian będą również zadowoleni podróżni z Wielkopolski i mieszkańcy stolicy, którzy w podróż do Zielonej Góry wybierają się właśnie pociągiem. Dziś pospieszny, który wyrusza z Zielonej Góry, zatrzymuje się w Czerwieńsku na ok. 20 min. W tym czasie przestawiana jest lokomotywa i pociąg może jechać dalej. Tory kolejowe do Zbąszynka są już w fatalnym stanie. Według specjalistów od kolei pociągi mogą tędy jeździć maksymalnie z prędkością 80 km na godz. W rzeczywistości jeżdżą jednak wolniej. Stan szyn groził nawet obniżeniem prędkości pociągów do 60 km na godz.

Czas przejazdu z Zielonej Góry do Zbąszynka może się skrócić nawet o 40 min. Będzie to możliwe dzięki długo zapowiadanej inwestycji. Wczoraj marszałek Marcin Jabłoński podpisał umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczącą budowy łącznicy, która pozwoli ominąć Czerwieńsk. Nowy odcinek torów będzie prowadzić od Przylepu do Pomorska.
Łącznica będzie miała długość 2,6 km. Dodatkowo zrewitalizowany ma być odcinek między Zbąszynkiem a Pomorskiem. - Pozwoli to nam podnieść prędkość jazdy pociągów. Po remoncie lokomotywy będą mogły osiągnąć szybkość do 100 km na godz. Efekt będzie taki, że na odcinku między Pomorskiem a Zbąszynkiem pociągi zaoszczędzą 20 min. Tyle samo zyskają dzięki ominięciu Czerwieńska. Podróż do Poznania będzie zatem o 40 min krótsza - wylicza Paweł Neumann, dyrektor oddziału regionalnego PKP PLK w Poznaniu.

Inwestycja ma ruszyć już w przyszłym roku. Najpóźniej we wrześniu PKP PLK chce ogłosić przetarg na projekt, budowę łącznicy i modernizację torów. Jeden przetarg na projektowanie i wykonanie pozwoli zaoszczędzić czas. Pierwsze prace mogłyby ruszyć już w trzecim kwartale przyszłego roku. - Pomysł na budowę łącznicy kolejowej pojawił się w 2004 r. Pięć lat trwały konsultacje. Potrzebna też była decyzja środowiskowa. Opracowane zostało już studium wykonalności inwestycji. Linia będzie uruchomiona do 2012 r. - dodaje Neumann. Ostatnie prace nad modernizacją połączenia będą trwać jeszcze w 2013 r.

Całe zadanie pochłonie 107 mln zł. Zdecydowanie najdroższa będzie budowa 2,6-kilometrowego łącznika. Ten ma kosztować ok. 60 mln zł. - Konieczna będzie budowa przejść dla zwierząt. To wymóg, jaki postawili nam ekolodzy i leśnicy - tłumaczy dyrektor PKP PLK z Poznania. 60 proc. kosztów pokryją fundusze z LRPO.

- Budowa obejścia kolejowego Czerwieńska ułatwi skomunikowanie obu stolic woj. lubuskiego. Dodatkowo pozwoli na realizację szybkiego połączenia kolejowego w obrębie Lubuskiego Trójmiasta - mówi Marcin Jabłoński, marszałek. Jabłoński nie ukrywa, że realizacja inwestycji jest możliwa dzięki lobbingowi lubuskich parlamentarzystów u Zbigniewa Szafrańskiego, prezesa PKP PLK.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona