Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Pomorskie: Pomorskie przetargi na usługi kolejowe

Ryszard Piech, inforail.pl,

dodane przez Bauer

Władze województwa pomorskiego zdecydowały się rozpisać przetarg na realizację regionalnych usług kolejowych od grudnia 2009 do grudnia 2015 roku. Przetarg, który miał oznaczać znaczny krok wprzód okazuje się być zaledwie lekkim przesunięciem stopy. Postępowanie mające na celu wprowadzenie konkurencji może doprowadzić jedynie do konserwacji obecnego stanu.
Cały przetarg został podzielony na aż 9 zadania. Stawki na zadania 2, 3, 6, 7, 8 i 9 obejmują całość włącznie z przewozami poza granicami województwa pomorskiego. Zadania 3, 7 i 9 zostały rozpisane tylko na rok, gdyż w grudniu 2010 wygasają trzyletnie umowy na podstawie których ArrivaPCC wykonuje przewozy w województwie kujawsko-pomorskim. Poszczególne oferty zgłoszone w postępowaniu:

Zadanie 1: Lębork –Łeba, Chojnice –Kościerzyna, Kościerzyna - Gdynia Gł., Gdynia Gł. –Hel. Okres 13.12.2009 –12.12.2015.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy (kolejno: SJRP 2009/10, 2010/11, 2011/12, 2012/13, 2013/14, 2014/15): 8,97 zł za kilometr, 9,04, 9,08, 9,13, 9,17, 9,20;punktualność 95 proc.
Oferta DLA. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 18,53 zł za kilometr;punktualność 97 proc.
Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 30,00 zł za kilometr;punktualność 90,5 proc.

Zadanie 2: Słupsk –Ustka, Tczew –Chojnice, Chojnice –Czarne –gr. woj. - (Szczecinek), (Szczecinek) –gr. woj. - Słosinko –Słupsk. Okres 13.12.2009 –12.12.2015.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 13,52 zł za kilometr, 13,62, 13,69, 13,75, 13,81, 13,86;punktualność 95 proc.
Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 30,00 zł za kilometr;punktualność 90,5 proc.

Zadanie 3: Gdynia Gł. –Smętowo Gr. –gr. woj. –(Laskowice Pom.). Okres 13.12.2009 –11.12.2010.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w SJRP 2009.10: 10,82 zł za kiliometr;punktualność 95 proc.

Zadanie 4: Gdynia Gł. –Słupsk. Okres 13.12.2009 –12.12.2015.
Oferta SKM. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 9,81 zł za kilometr, 9,84, 10,37, 10,47, 10,64, 10,73;punktualność 95 proc.

Zadanie 5: Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Gł. –Tczew. Okres 13.12.2009 –12.12.2015.
Oferta SKM. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 3,46 zł za kilometr, 3,49, 3,51, 3,53, 3,57, 3,60;punktualność 95 proc.

Zadanie 6: Gdynia Gł. - Malbork –Stare Pole –gr. woj. –(Elbląg), Malbork –Prabuty –gr. woj. –(Iława Gł./ Olsztyn Gł.). Okres 13.12.2009 –12.12.2015.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 12,96 zł za kilometr, 12,89, 12,77, 12,64, 12,49, 12,32;punktualność 95 proc.

Zadanie 7: Malbork - Kwidzyn –Gardeja –gr. woj. –(Grudziądz). Okres 13.12.2009 –11.12.2010.
Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie SJRP 2009.10: 18,00 zł za kilometr;punktualność 94,44 proc.

Zadanie 8: Chojnice –Bukowo Człuchowskie –gr. woj. –(Piła). Okres 13.12.2009 –12.12.2015.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 16,66 zł za kilometr, 16,97, 17,26, 17,56, 17,86, 18,16;punktualność 95 proc.

Zadanie 9: Kościerzyna –Szlachta / Łąg Południowy –(Wierzchucin). Okres 13.12.2009 –11.12.2010.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w SJRP 2009/10: 16,29 zł za kilometr;punktualność 95 proc.
Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie w SJRP 2009/10: 18,00 zł za kilometr;punktualność 94,44 proc.

Sensem ogłaszania przetargów jest wprowadzenie konkurencji i na jej podstawie wyłonienie najkorzystniejszej tak cenowo jak i jakościowo oferty. Niestety zainteresowanych przewozami było niewielu. Oczywiście przetargi te nie mogły się obejść bez zainteresowania obecnych przewoźników. PKP PR wystartowało w większości zadań, gdzie zaoferowało najkorzystniejsze oferty w zadaniach numer 1, 2, 3, 6, 8 i 9. Zaś w zadaniach numer 4 i 5 swoje oferty złożyło jedynie SKM w Trójmieście. Natomiast w zadaniu numer 7 swoje zainteresowanie zgłosiło jedynie Arriva PCC, które obsługuje tą linię. Symboliczny udział w postępowaniu zaznaczyło DLA zgłaszając swoją ofertę w zadaniu nr 1, natomiast Arriva PCC walczyło jeszcze w zadaniach 1, 2 i 9, gdzie w tych pierwszych zaoferowało dosyć wygórowane kwoty, natomiast w postępowaniu dziewiątym nieznacznie przegrało z PKP PR. W efekcie tych postępowań jedyne co możemy stwierdzić to fakt, że udało się zakonserwować obecny układ za wyjątkiem krótkich zadań 3, 7 i 9, gdzie los tych połączeń będzie się rozstrzygał za rok.

Co więc zawiodło? Już od dłuższego czasu podkreślamy fakt, że przetargi na pasażerskie usługi kolejowe muszą być organizowane w odpowiedni sposób, zupełnie inny od tego znanego z komunikacji autobusowej. Bardzo szeroko o tym pisało Arriva PCC w swoim oświadczeniu prasowym, które prezentowaliśmy na łamach InfoRail tutaj. Aby pasażerskie kolejowe usługi przewozowe były atrakcyjne dla przewoźników, oraz przyciągały niskie oferty ważne jest zachowanie kilku podstawowych zasad. Po pierwsze zakres usług powinien wynosić co najmniej 10 lat dla linii niezelektryfikowanych oraz 15 lat dla linii zelektryfikowanych, natomiast wybrany przewoźnik musi mieć pewność, że będzie wykonywał usługi przez cały okres czasu. Dodatkowo bieg przetargu musi się rozpoczynać na rok, a najlepiej dwa po rozstrzygnięciu postępowania. Wszystko to wiąże się z faktem, że pojazdy kolejowe są budowane na specjalne zamówienie i pod specjalny system usług (zwłaszcza składy elektryczne). W związku z tym potencjalny wykonawca usługi musi mieć czas na zakup stosownego taboru. Kolejna sprawa to fakt, że pojazdy kolejowe to duża inwestycja, więc potencjalny usługodawca musi dokładnie wyliczyć amortyzację tych pojazdów. Gdy okres usługi jest krótki, wówczas nie ma szans na zaoferowanie niskich stawek, ponieważ pochłoną je duże koszty. Natomiast przy długim okresie oferent może bez problemów zamortyzować nawet nowe pojazdy. To właśnie dzięki temu w Niemczech na wielu liniach pojawia się nowy tabor, gdyż oferent wie, że zostanie on spłacony, Kolejny z poważnych powodów dla braku atrakcyjnych ofert w pomorskim przetargu jest fakt, że usługi były dzielone na poszczególne lata. W efekcie zwycięzca nie miał pewności czy będzie usługę wykonywał ciągle, czy też z przerwami w niektórych latach. Ten czynnik chyba jeszcze bardziej zniechęcał do składania atrakcyjnych ofert niż krótki okres obowiązywania umów. Natomiast pozytywnie można określić w ogóle fakt ogłoszenia otwartych postępowań przetargowych, zamiast odgórnego przyznawania poszczególnych linii poszczególnym podmiotom.

Przetarg w pomorskim, choć zakończony konserwacją obecnego układu mimo wszystko wnosi coś pozytywnego na przyszłość. Po pierwsze pokazuje samorządom, że można ogłaszać przetargi na usługi kolejowe i pokazuje jak ich nie należy robić. Po drugie ustala stawki za poszczególne usługi oraz pewne parametry jakościowe jak chociażby punktualność. Oczywiście szkoda, że nie pojawiły się inne parametry jak chociażby czystość i jakość obsługi, jednak mimo wszystko pomorskie uzyskało już jakieś parametry na podstawie których może rozliczać przewoźników czego inne samorządy przyznające odgórnie umowy nie mają i są skazane na ciągłą niepewność przyszłości, co przykład śląska wyraźnie pokazał.

źródło: inforail.pl

brak komentarzy