Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Toruń: Zabytkowy tabor pojedzie z Torunia do Brodnicy

Marcin Behrendt, Gazeta Wyborcza,

dodane przez Jasiek

Urząd Marszałkowski chce uruchomić kolejową linię turystyczną z Torunia do Brodnicy. W przyszłości na tę trasę mogłyby wrócić regularnie kursujące pociągi.
Na tory między Toruniem, Kowalewem Pomorskim, Golubiem-Dobrzyniem i Brodnicą miałyby wrócić zabytkowe parowozy, lokomotywy spalinowe i wagony. Wśród nich unikatowy parowóz serii Oi2 wyprodukowany w latach 20. XX wieku do obsługi linii lokalnych w Prusach Wschodnich. - Zachowały się tylko trzy takie na świecie - twierdzi Piotr Kazimierowski, który na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego opracowywał koncepcję uruchomienia kolei turystycznej. - Jeden kursuje po Niemczech, drugi - jedyny parowóz tej serii zachowanym w Polsce - stoi w Zajączkowie Tczewskim i właśnie ten chcielibyśmy odrestaurować.

By zabytkowe pociągi znów mogły jeździć nieużywaną od lat trasą, trzeba najpierw zrewitalizować linię kolejową, czyli wyciąć krzaki rosnące na torowisku, uzupełnić ubytki i udrożnić trasę. Samorządy muszą też przejąć od kolei dworce, by je zmodernizować i dostosować do celów turystycznych, nie niszcząc ich historycznego charakteru. - Sugerujemy zaadaptować dwie stacje na muzeum i restauracje - mówi Kazimierowski. - Idealnie do tego celu nadaje się stojący przy krajowej "piętnastce" dworzec we Wrockach z zabytkową wieżą ciśnień.

Urzędnicy muszą również znaleźć partnera, który odrestaurowałby zabytkowy tabor i przygotował go do ruchu zgodnie z kolejowymi przepisami.

Jednym z pierwszych wspólnych działań w ramach projektu "Zagospodarowanie infrastruktury kolejowej dla potrzeb ruchu turystycznego - linia kolejowa nr 209 od Torunia do Brodnicy" ma być przejazd pociągu nadzwyczajnego pod koniec września z Torunia do Golubia-Dobrzynia i z powrotem. Skład będzie zestawiony z historycznych już ciemnozielonych wagonów piętrowych i lokomotywy spalinowej.

Kazimierowski zwraca jednak uwagę, że samej linii turystycznej z Torunia do Brodnicy trudno byłoby się utrzymać. Dlatego na odnowioną trasę powinny wrócić regularne kursy najpierw do Brodnicy, a później być może przez Tamę Brodzką, Kurzętnik i Nowe Miasto Lubawskie do Iławy. Pociąg turystyczny wyjeżdżałby na tory w weekendy lub na specjalne zamówienie.

Realizacja projektu pochłonie ponad 10 mln zł. Inwestycja trafiła na listę zadań kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego. Z Unii Europejskiej możemy na nią dostać nieco ponad 5,5 mln zł.

Na razie nie wiadomo, kiedy pierwsze pociągi turystyczne wyjadą na tory. Realizacja inwestycji uzależniona jest bowiem od terminu przejęcia przez samorządy lokalne kolejowych nieruchomości położonych wzdłuż linii nr 209. Na razie samorządy oraz kolejowe spółki PKP, PKP PLK oraz PKP PR zapewniły, że chcą uczestniczyć w inwestycji.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona