Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Kolej oddaje tory na nową ul. Kolumba

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta Wyborcza,

dodane przez Mareczek; zmodyfikowane

Za dwa-trzy miesiące dowiemy się, jak ma wyglądać trasa, która przejmie ruch z ul. Kolumba. PKP zgodziło się przekazać miastu teren pod budowę nowej drogi omijającej tzw. szczecińską Wenecję.
To ważny krok do przodu w sprawie rewitalizacji położonej nad samą Odrą i ul. Kolumba starej zabudowy przemysłowej. O kłopotach z realizacją projektu pisaliśmy w poniedziałkowej "Gazecie".

- Zakończyliśmy prace nad tekstem porozumienia, odpowiednie osoby w magistracie właśnie składają podpisy. W środę wyślemy dokument do centrali PKP w Warszawie - poinformował "Gazetę" Andrzej Durka z wydziału rozwoju miasta szczecińskiego magistratu.

Durka, który w imieniu miasta prowadził rozmowy z koleją, zapewnia, że nie będzie żadnych niespodzianek: - Ze szczecińskim oddziałem gospodarowania nieruchomościami PKP ustaliliśmy wszystkie szczegóły - mówi. - Najważniejszy podpis ma być złożony w centrali PKP w Warszawie. Szefowie spółki wydali już jednak wcześniej ustną zgodę na przekazanie nam niezbędnych terenów. Ich podpis to tylko formalność.

Miasto otrzyma za darmo od PKP część terenu z torami biegnącymi od pierwszego peronu dworca głównego do skrzyżowania ul. Kolumba z Nadodrzańską. Chodzi o bocznice sąsiadujące z torami, którymi pociągi wjeżdżają na stację Szczecin Główny od strony Pomorzan.

- Jak tylko będziemy mieli podpis prezesa PKP SA, ogłosimy przetarg na wykonanie koncepcji budowy nowej drogi - mówi Durka. - Specyfikacja jest już niemal gotowa. Możemy go ogłosić w końcu października lub na początku listopada.

Miasto będzie chciało, by zwycięzca opracował dwa warianty nowej trasy. W pierwszym przeniesiony zostanie na nią tylko ruch samochodowy z ul. Kolumba. W drugiej wersji, oprócz aut ze starej zabudowy nad Odrą znikną także tramwaje. Koncepcje mają być gotowe w ciągu dwóch, trzech miesięcy. Wtedy też będzie można oszacować przybliżony koszt inwestycji. Nie chodzi tylko o budowę samej drogi. Porozumienie z koleją zakłada, że miasto pokryje koszty przeniesienia na Gumieńce infrastruktury do obsługi niemieckich pociągów dojeżdżających do Szczecina (to m.in. instalacja elektryczna). Ta sprawa dodatkowo komplikowała przejęcie terenu - o ile grunt należy do PKP SA, to znajdujące się na nim tory były w gestii spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na razie nie wiadomo, kiedy droga omijająca szczecińską Wenecję mogłaby powstać. Na szybką realizację inwestycji naciska spółka Eko Park, która jest właścicielem najbardziej atrakcyjnej części Wenecji. Jej przedstawiciele mówią, że nie ma mowy o rewitalizacji starej zabudowy i zmiany charakteru tej części Szczecina bez wycofania ruchu samochodów spomiędzy fabrycznych budynków. Inwestowanie utrudnia też brak planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu między ul. Kolumba a torami kolejowymi.

źródło: Gazeta Wyborcza

1 komentarz