z kraju artykuł

Świętokrzyskie: Arriva proponuje nowe połączenia kolejowe

Marcin Sztandera, Gazeta Wyborcza,

dodane przez kasiek007

Brytyjska firma Arriva PCC szuka wjazdu na świętokrzyskie tory. Zaproponowała, żeby reaktywować zawieszone kursy na linii ze Skarżyska do Tomaszowa Mazowieckiego. I bez większej dopłaty zwiększyć liczbę pociągów.
Połączenia ze Skarżyska do Tomaszowa Mazowieckiego zawieszono 1 sierpnia. Przewozy Regionalne podjęły taką decyzję, bo Świętokrzyski Urząd Marszałkowski wycofał się z ich finansowania. Urzędnicy tłumaczyli, że linia jest nierentowna, a wpływy z biletów tylko w mniej więcej pięciu procentach pokrywają koszta.

Teraz jest szansa na reaktywację tych połączeń. Firma Arriva PCC już złożyła ofertę w tej sprawie. To brytyjskie konsorcjum, które w 2007 roku jako pierwsze w kraju w województwie kujawsko-pomorskim uruchomiło połączenia konkurencyjne dla Przewozów Regionalnych.
Ofertę opracowano na podstawie danych o liczbie pasażerów. Przedstawiciele świętokrzyskiego urzędu marszałkowskiego spotkali się także z brytyjczykami podczas niedawnych Międzynarodowych Targów Kolejowych "Trako" w Gdańsku. - Oferta jest rzeczywiście interesująca - przyznaje Wojciech Siporski, dyrektor departamentu infrastruktury w świętokrzyskim urzędzie marszałkowskim.

Arriva PCC zaproponowała m.in. że przy takim samych dopłatach samorządu jest w stanie uruchomić aż pięć tras, a każdą w obu kierunkach. Kursowałyby one już na wiosnę - Linia docelowo miałaby nie kończyć się w Tomaszowie Mazowieckim, tylko w Łodzi, i przez to z pewnością pewno byłaby znacznie atrakcyjniejsza. Oczywiście poza naszym województwem dofinansowanie przejąłby samorząd województwa łódzkiego. Zresztą tamtejsi samorządowcy już wcześniej interesowali się ponownym uruchomieniem połączeń kolejowych na tej trasie - tłumaczy urzędnik.

Czy Przewozy Regionalne pójdą za ciosem i złożą równie atrakcyjną ofertę, na razie nie wiadomo. Wczoraj nie udało nam się skontaktować z przedstawicielami Świętokrzyskiego Zakładu PR.

- Jeżeli decyzja o ewentualnej reaktywacji połączeń zapadnie, na pewno ogłosimy przetarg na jej obsługę. I będzie mógł do niego przystąpić każdy spełniający wymagania przewoźnik - podkreśla dyrektor. Nie wiadomo jednak, czy znajdą się na to pieniądze. Środki pochodzące z zamkniętej linii przeznaczono na finansowanie pociągów Interregio z Kielc do Warszawy i Wrocławia. Uruchomiły je Przewozy Regionalne i cieszą się one bardzo dużym zainteresowaniem.

- Na pewno trudno będzie podjąć decyzję o ich likwidacji. Ale z drugiej strony perspektywa uruchomienia połączeń do Łodzi też wydaje się atrakcyjna. Może w przyszłorocznym budżecie uda się wygospodarować jakieś pieniądze - zastanawia się Siporski.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona