region szczeciński artykuł

Nowoczesne szynobusy dla kolei regionalnych

Bohdan Jędrzejewski,

dodane przez Bodek; zmodyfikowane

6 listopada 2009 r. zostały otwarte oferty, które wpłynęły na ogłoszony 23 września br. przez Województwo Zachodniopomorskie przetarg nieograniczony na "Wykonanie i dostawę 10 sztuk autobusów szynowych o napędzie spalinowym wraz z możliwością udzielenia zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 20% wartości zamówienia". Wpłynęła jedna oferta z ceną 149 364 600 zł brutto i jest aktualnie poddawana szczegółowemu badaniu. Jej pozytywna ocena otworzy drogę do zawarcia umowy z oferentem. Zakup w 50% dofinansowany będzie z funduszy Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2007-2013.

Obsługiwane relacje oraz wygoda podróżowania



Nowy tabor kolejowy przeznaczony jest przede wszystkim do obsługi relacji:
  • Szczecin - Goleniów - Kołobrzeg - Koszalin,
  • Szczecin - Szczecinek - Chojnice,
  • Szczecin - Wałcz - Piła (po odbudowie i modernizacji przez PKP PLK S.A. linii kolejowej nr 403).

Jak na przewozy regionalne, są to trasy długie (180 - 240 km) o czasie przejazdu około 3 godzin. Z tego względu w opisie przedmiotu zamówienia szczególny nacisk położono na wygodę podróżowania. Dzięki temu każdy nowy pojazd będzie wyposażony w minimum 150 miękkich, wygodnych foteli z zagłówkami i podłokietnikami, ustawionych w odległościach zapewniających możliwość wygodnego podróżowania nawet na tak długich dystansach. Ponadto wnętrze pojazdów będzie w pełni klimatyzowane, a w oknach zastosowane zostaną szyby pochłaniające energię słoneczną, dzięki czemu w pociągach latem nie powinno być gorąco nawet przy wyłączonej klimatyzacji.

Udogodnienia dla podróżnych



Nowy tabor kolejowy będzie wyposażony w szereg udogodnień dla podróżnych, takich jak gniazdka elektryczne, umożliwiające ładowanie baterii telefonów komórkowych i zasilanie notebooków oraz system informacji audiowizualnej wykorzystujący m.in. panele LCD i system GPS, dzięki któremu podróżni na bieżąco będą informowani o rozkładzie jazdy pociągu, jego lokalizacji, najbliższych stacjach i prędkości z jaką pociąg się porusza. Ponadto monitory LCD umożliwią wyświetlanie filmów, np. promujących województwo czy wydarzenia kulturalne odbywające się w regionie. W każdym pojeździe przewiduje się miejsca przystosowane do przewozu rowerów, co sprawi że pociągi będą przyjazne turystom podróżującym ze swoimi jednośladami.

Bezpieczeństwo



Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwać będzie system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze, jak i sytuację na zewnątrz pociągu, co pozwoli ustalić np. sprawców kradzieży, wandali, czy winnych ewentualnych kolizji pociągu z innymi pojazdami. Bezpieczeństwo zapewni także system diagnostyki pokładowej pojazdów, którego zadaniem będzie monitorowanie pracy najważniejszych podzespołów (silników spalinowych, przekładni głównych, układu hamulcowego i hydrostatyki, temperatury łożysk osiowych itp.), a także wykrywanie i eliminację sytuacji stwarzających zagrożenie pożarowe. Ponadto wszystkie pojazdy wyposażone będą w nowoczesne systemy bezpieczeństwa biernego.

Dostępność dla osób o ograniczonej mobilności oraz podróżnych z małymi dziećmi



Nowy tabor kolejowy będzie w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz dzieci w wózkach. Co najmniej 45% przestrzeni pasażerskiej każdego pojazdu będzie posiadało obniżoną podłogę, co znacznie ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągu na przystankach wyposażonych w niskie perony. Każdy pojazd będzie ponadto wyposażony w dwie toalety w układzie zamkniętym. Jedna z nich przystosowana będzie do korzystania przez osoby niepełnosprawne na wózkach oraz dodatkowo wyposażona w składany przewijak dla niemowląt. Przedział zlokalizowany w sąsiedztwie tej toalety przystosowany będzie do przewozu osób na wózkach inwalidzkich oraz wózków dziecięcych.

Ochrona środowiska



Dzięki zastosowaniu nowoczesnych zespołów napędowych, spełniających rygorystyczne europejskie normy ekologiczne, cichemu zawieszeniu oraz hamulcom tarczowym pojazdy będą emitować znacznie mniej substancji szkodliwych i hałasu, niż inne eksploatowane obecnie pojazdy kolejowe. Toalety wykonane w układzie zamkniętym (wyposażone w zbiorniki na fekalia), także zminimalizują niekorzystne oddziaływanie tego taboru na środowisko naturalne.

Układy wspomagające obsługę pociągu



Nowy tabor wyposażony zostanie w kilka nowoczesnych systemów ułatwiających pracę maszynisty oraz ograniczających koszty eksploatacji pojazdów. Jednym z nich jest układ prędkości zadanej (tempomat) bardzo ułatwiający utrzymanie rozkładowej prędkości pociągu bez względu na profil linii kolejowej i warunki atmosferyczne. Układ współpracować będzie z systemem antypoślizgowym ułatwiającym rozpędzanie i hamowanie pociągu (np. jesienią na śliskich, oblepionych przez liście szynach) oraz zabezpieczającym przed niepożądanym blokowaniem się kół pociągu podczas hamowania. Kolejnym ułatwieniem dla obsługi będzie system automatycznej kontroli hamulców eliminujący pracę rewidenta, dotychczas wykonującego próby hamulców na stacjach początkowych. Jego obowiązki przejmie komputer pokładowy, który wykona próbę hamulców oraz zarchiwizuje jej wyniki w swojej pamięci. Ponadto maszynista będzie miał do dyspozycji system elektronicznej edycji służbowego rozkładu jazdy, dzięki czemu nie będzie musiał przychodzić do pracy z torbą wypełnioną papierowymi rozkładami jazdy. System na bieżąco pokaże obsłudze pociągu kilometraż linii kolejowej i obowiązującą w danym miejscu prędkość maksymalną, rozkładowe postoje oraz czas jazdy pomiędzy kolejnymi stacjami i występujące na linii ograniczenia prędkości. Pojazdy wyposażone będą także w system transmisji danych oraz lokalizacji GPS, dzięki którym pasażerowie otrzymają informację wizualną o lokalizacji pociągu i jego planowanych postojach, a dyspozytor w siedzibie przewoźnika informację o tym, czy pociąg porusza się zgodnie z rozkładem jazdy, o aktualnym zużyciu paliwa, o ilości pasażerów w pociągu oraz o ewentualnych usterkach w pojeździe, dzięki czemu szybciej można będzie zaplanować serwis danego pojazdu oraz zabezpieczyć niezbędne części zamienne. System automatycznego zliczania podróżnych na bieżąco będzie przekazywał do komputera pokładowego pojazdu informacje o ilości podróżnych wsiadających i wysiadających na danym przystanku. Dane te umożliwią dokładną analizę ilości pasażerów podróżujących w poszczególnych relacjach oraz stopnia wykorzystania przystanków i stacji.

Termin dostawy



Oczekuje się, że pierwszy z pociągów zostanie dostarczony w 2010 roku, a kolejne maksymalnie w ciągu następnych 24 miesięcy. Szczegółowy harmonogram dostaw określi umowa zawarta z producentem wyłonionym w postępowaniu przetargowym.

W latach 2011-2012 nowy tabor kolejowy pozwoli wycofać z ruchu sześć ponad 40-letnich zespołów trakcyjnych serii SA110, użyczonych województwu w 2005 roku przez DB Regio A.G. (koleje niemieckie), z których każdy przejechał już kilka milionów kilometrów. Dalsza ich eksploatacja z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia byłaby nieopłacalna. Niewykluczone jednak, że jeden z pojazdów pozostanie jako rezerwa techniczna na wypadek awarii taboru.

Realizacja zakupu spowoduje powiększenie floty taboru spalinowego, należącego do Województwa Zachodniopomorskiego z obecnych 10 do 14-16 pojazdów w 2012 roku. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów regionalnych ze Szczecina do Kołobrzegu i Szczecinka oraz wydłużenie ich relacji odpowiednio do Koszalina i Chojnic.

Realna stanie się także możliwość reaktywacji nieczynnego od 1999 roku połączenia Szczecina z Piłą przez Kalisz Pomorski i Wałcz. Wymaga to jednak częściowej odbudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej na linii nr 403 pomiędzy Wałczem a Kaliszem Pomorskim (za realizację tej inwestycji odpowiedzialna jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.). W dalszej przyszłości nowy tabor kolejowy umożliwi reaktywację innych, obecnie nieczynnych połączeń na obszarze Województwa Zachodniopomorskiego.

źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie

możliwość komentowania została wyłączona