Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Szczecin potrzebuje SKM?

Przemysław Kordylas, stetinum.pl,

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane

Koleją miejską do pracy, po zakupy i na basen. Część nowych inwestycji planowana jest w sąsiedztwie istniejącej linii kolejowej.
Przyglądając się układowi istniejących torów kolejowych, po których mogłyby się poruszać kolejki SKM można dojść do wniosku, że na jej trasie znajduje się wiele miejsc o zwiększonym ruchu pieszych. Są też takie miejsca, w których planowane inwestycje spowodują potrzebę sprawnej masowej komunikacji.

Przy ulicy Niemierzyńskiej już rozpoczęły się pierwsze prace budowlane związane z uruchomieniem Szczecińskiego Parku Naukowo-Technologicznego "Pomerania". W ciągu 10 lat powstanie tam m.in. Centrum Innowacji, Inkubator Przedsiębiorczości, ośrodek rozwoju branży IT, wzornictwa przemysłowego, część szkoleniowo-konferencyjna. Prezes SPNT, Grzegorz Fiuk, zapewnia, że zatrudnienie znajdzie tam od trzech do czterech tysięcy specjalistów i kolejny tysiąc obsługi, czyli tyle ile pracowało w szczecińskiej stoczni.

Tak duża ilość miejsc pracy wymagać będzie sprawnej komunikacji zapewniającej dojazd nie tylko mieszkańcom Szczecina, ale i regionu. W tym momencie na ulicę Niemierzyńską można dojechać jedynie tramwajem linii 3 lub samochodem. Natomiast tory kolejowe przebiegają wzdłuż oraz na poziomie terenu inwestycji od strony ul. Chopina, gdzie powstanie dworca "Pomerania" byłoby uzasadnione.

Sieć kolejowa dostępna jest także przy terenie byłego kąpieliska Gontynka. Centrum Wodne "Laguna" w Gryfinie odwiedzane jest często przez mieszkańców Szczecina, pomimo, że dojazd z centrum miasta zajmuje około 40 minut. Zapewnienie bezpośredniego dojazdu ze Stargardu, czy też Polic przed wejście do kąpieliska mogłoby zapewnić dużą ilość klientów i zachęcić do odwiedzania centrum wodnego w całym regionie co wpłynie pozytywnie na opłacalność inwestycji.

Dostępność linii kolejowej przy Cmentarzu Centralnym umożliwia udogodnienie dojazdu do nekropolii szczególnie w okresie wzmożonych odwiedzin w czasie Święta Zmarłych. Mieszkańcy Prawobrzeża mogliby dojechać bezpośrednio ze Zdrojów, czy też Dąbia do wybudowanych dworców zarówno od strony ul. Mieszka I, jak i ul. Ku Słońcu. Nowy cmentarz przy ul. Bronowickiej, którego budowa zaplanowana jest na przyszły rok również znajduje się w sąsiedztwie linii kolejowej i dworca Szczecin Gumieńce.

Linia ewentualnej SKM przebiega w okolicach centrów handlowych na Turzynie (Galeria Turzyn i budowane centrum handlowe szczecińskich kupców) i na Pomorzanach (CH Piast i hipermarket Tesco). Dodatkowo tory docierają do terenów szczecińskiej stoczni, w bezpośrednim sąsiedztwie której przy ul. 1 Maja szczecińska Koncepta będzie budować zespół czterech biurowców. Z kolei miasto prowadzi starania o przejęcie terenów postoczniowych w tym rejonie w celu utworzenia Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Poza ulgami podatkowymi wynikającymi ze statusu strefy, inwestorów może zachęcić obsługa komunikacyjna szczecińskiej SKM.

Dworce kolei miejskiej w większości są oddalone od zabudowań mieszkalnych, ale przytaczając argumentację Partyka Wildego z wrocławskiego MPK (wprowadza SKM na terenie miasta) to nie jest problem, a wręcz przeciwnie to czynnik miastotwórczy. Podaje przykład warszawskiego osiedla Kabaty - kiedy stacja metra była tam budowana w latach dziewięćdziesiątych otaczało ją pole. Dziś po kilkunastu latach to jeden z gęściej zabudowanych terenów Warszawy, gdzie wartość mieszkań jest stosunkowo wysoka, dzięki zapewnieniu dobrej komunikacji z centrum miasta.

SKM to także możliwość dojazdu mieszkańców Szczecina do parków przemysłowych w Policach, Stargardzie, Goleniowie. W naszym mieście fabryki przestaną istnieć, a zastąpią je centra usług, a same zakłady produkcyjne będą funkcjonować poza wielkimi miastami. Wymiana podróżnych tworzyłaby rzeczywistą metropolię szczecińską.

źródło: stetinum.pl

37 komentarzy