z kraju artykuł

Gdańsk i okolice: Więcej pieniędzy z UE na linię do lotniska

Paweł Rydzyński, Dziennik Bałtycki,

dodane przez kasiek007; zmodyfikowane

Wsparcie z Unii - 550 mln zł, a może i więcej! Spółka tylko samorządowa czy kapitał prywatny?
Unia Europejska zwiększy dofinansowanie do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To wiemy już na pewno. Teraz pozostaje tylko pytanie, o ile więcej pieniędzy PKM dostanie z Brukseli oraz jakie będzie to miało konsekwencje dla modelu prawnego tego projektu.

Na razie na budowę linii Wrzeszcz - Rębiechowo, czyli na najważniejszy element PKM, jest zagwarantowane z UE 306 mln zł. Wiadomo już, że ta kwota zwiększy się, i to znacząco. O ile? Ostatecznie będzie to wiadomo pod koniec lipca, gdy dojdzie do nowelizacji tzw. listy indykatywnej. To pula priorytetowych inwestycji współfinansowanych przez UE, na które środki przeznaczane są poza konkursami.

Mieczysław Struk, wicemarszałek woj. pomorskiego, uzyskał zapewnienie od szefów resortów infrastruktury oraz rozwoju regionalnego, że kwota dofinansowania z UE może osiągnąć maksymalną dla projektów transportowych barierę 85 proc. wartości. W związku z tym że tzw. koszty kwalifikowane budowy linii Wrzeszcz - Rębiechowo szacowane są aktualnie na 660 mln zł, dofinansowanie może wynieść 561 mln zł.

Nie jest jednak wykluczone, że ostatecznie dofinansowanie będzie jeszcze wyższe. Władze woj. pomorskiego nie wykluczają bowiem, że pójdą dalej i złożone zostaną wnioski o środki z UE na elektryfikację linii zarówno Wrzeszcz - Rębiechowo, jak i linii Gdynia - Kościerzyna, która w Rębiechowie połączy się z linią z Wrzeszcza.

Dziś wiemy zatem na pewno, że Unia jest skłonna przeznaczyć na PKM więcej niż 306 mln zł. Wiemy też to, że Urząd Marszałkowski stworzy, prawdopodobnie późną wiosną br., do budowy PKM specjalnę spółkę. W tej ostatniej kwestii rodzą się jednak wątpliwości prawne.

Stanowisko Unii jest bowiem takie, że dofinansowanie projektu w wysokości 85 proc. nie będzie możliwe, jeśli spółka będzie podmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego.

- W ramach PPP powstały w Europie tylko trzy duże kolejowe projekty - tłumaczy wątpliwości UE Mieczysław Struk, wicemarszałek woj. pomorskiego.

Stanowisko urzędników jest aktualnie takie: musimy podliczyć, co się nam bardziej opłaca - czy wejście w PPP (nieoficjalne informacje są takie, że zachodnie koncerny z branży kolejowej są zainteresowane wejściem w projekt) i mniejsza dotacja z UE, czy stworzenie spółki samorządowej i wyższa dotacja.

W ramach PPP powstało m.in. Centrum Haffnera, a z mniejszych inwestycji - wyremontowano przystanek SKM Sopot Kamienny Potok. Gdańsk przymierza się do budowy w ramach PPP ul. Nowa Wałowa.

Budowa linii Wrzeszcz - Rębiechowo ma się rozpocząć pod koniec 2011 roku i potrwać trzy lata. Takie terminy zaakceptował polski oddział JASPERS - agenda Komisji Europejskiej, zajmująca się m.in. analizą projektów, które powstają za pieniądze UE.

Budowa linii ma się rozpocząć od strony Rębiechowa w kierunku lotniska i dopiero dalej do Wrzeszcza. Niewykluczone, że przed Euro 2012 uda się otworzyć odcinek do lotniska, zbudować tam prowizoryczny peron i zapewnić kolejowe połączenie przynajmniej na trasie Gdynia - Rębiechowo.

źródło: Dziennik Bałtycki

możliwość komentowania została wyłączona