Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Warszawa: Dworzec Wschodni: Przebudowa tańsza o jedną trzecią

Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza,

dodane przez mxk

Przebudowa zapuszczonego Dworca Wschodniego już latem? W środę okazało się, że kolejarze mogą zapłacić za roboty niemal o jedną trzecią mniej, niż zakładali.
Zaczęło się jednak od ogromnego zamieszania. Poszło o czas na zegarze w siedzibie PKP, gdzie siedem firm walczyło o kontrakt na generalny remont Wschodniego. Przedstawicielka firmy Strabag uznała, że kolej nie powinna brać pod uwagę oferty przedsiębiorstwa Winnicki z Sochaczewa, bo ta wpłynęła o godz. 12.04, czyli już po terminie. Poparło ją dwóch innych konkurentów. Skonsternowani przedstawiciele PKP przez pół godziny zastanawiali się we własnym gronie, co zrobić z tym fantem. Rozważali nawet, czy dzwonić do zegarynki. - W pokoju, w którym przyjmowano oferty, na zegarze była dokładnie godz. 12, więc firma Winnicki zdążyła - oświadczyła w końcu przewodnicząca komisji przetargowej Teresa Kolęda.

Nie wiadomo, czy pozostali nie będą dalej protestować. Wkrótce okazało się, że mało znana firma Winnicki chce tylko niewiele więcej niż Strabag, który zaproponował najniższą cenę - 31 mln 789 tys. zł netto. PKP przeznaczyły zaś na roboty 45 mln zł. Analiza ofert ma potrwać ok. miesiąca. Firma Strabag zostanie zwycięzcą, jeśli nie popełniła błędów w dokumentacji. Kolejarze liczą, że prace zaczną się latem.

- Jestem pewien, że zdążymy przed Euro 2012 - mówi Jacek Prześluga z zarządu PKP, który odpowiada z remonty dworców. Na Wschodnim prace obejmą gruntowną modernizację hali głównej od strony ul. Kijowskiej i hali podmiejskiej od strony ul. Lubelskiej. Ze środka znikną ohydne pawilony handlowe. Po wielu latach pasażerowie powinni mieć do dyspozycji m.in. poczekalnię i restaurację na dobrym poziomie.

Wciąż za to dokładnie nie wiadomo, co będzie z peronami i przejściami podziemnymi, za które odpowiada inna spółka - PKP Polskie Linie Kolejowe. Wczoraj Jacek Prześluga powiedział, że przed Euro 2012 może ona nie zdążyć ze zmianami na peronach. Robert Kuczyński z PKP PLK twierdzi jednak, że na początku 2011 r. zacznie się też gruntowna przebudowa torów, peronów i tuneli dla pieszych. Zaznaczył jednak, że prace będą prowadzone etapami i na razie nie można powiedzieć, co uda się zrobić przed Euro 2012. PKP PLK zarzeka się zaś, że latem zacznie remontować przejście podziemne i perony na stacji Stadion. Tu w planach jest efektowne kolorowe zadaszenie.

Wczoraj miało też dojść do otwarcia ofert w przetargu na remont Dworca Centralnego, ale z powodu wielu pytań zgłaszanych przez firmy termin przesunięto na 23 kwietnia. W tym przypadku prace wyceniane wstępnie na 20 mln zł kolej określa jako "lifting". Na Centralnym przede wszystkim ma być czyściej i jaśniej. Z podziemi znikną bary z kebabami i zapiekankami, bo stąd roznoszą się niemiłe zapachy. Według kolejarzy nie da im rady nawet najlepsza wentylacja.

Według Jacka Prześlugi pewne zmiany na Centralnym pasażerowie zobaczą wcześniej. W kwietniu ten i większość głównych dworców będzie dokładnie szorowany. Na Centralny chciałby też "wprowadzić trochę kultury", np. muzykę. - Niedawno na dworcu kolejowym w Hamburgu słyszałem Chopina, a na dworcu w Brukseli grano muzykę na żywo. Trochę zrobiło mi się przykro, że czegoś takiego nie ma u nas - stwierdził.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona