Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Gdańsk: Krótka pamięć kolejarzy w sprawie Wrzeszcza

Michał Tusk, Gazeta Wyborcza, 05.05.2010,

dodane przez mxk

Nowy dworzec we Wrzeszczu miał powstać wspólnymi siłami samorządu i kolei. Ale Polskie Linie Kolejowe szybko zapomniały o porozumieniu i ogłosiły właśnie przetarg - m.in. na modernizację stacji... Gdańsk Wrzeszcz.
W dokumentacji przetargowej na modernizację odcinka z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni czytamy, że we Wrzeszczu ma powstać peron pokryty polbrukiem oraz wiata z betonowymi słupami i dachem z blachy trapezowej. Wszystko w żółto-niebieskich barwach, bo takie kolejarze wybrali jako symbol linii z Gdyni do Warszawy. Identyczne rozwiązania pasażerowie mogą "podziwiać" m.in. w Nasielsku czy Tczewie, a w opinii architektów dworce na tych stacjach wyglądają jak z najgorszych czasów komuny. Identyczne wyposażenie mają otrzymać przystanki w Oruni i Lipcach. Uchroniły się stacje w Oliwie i Dworzec Główny - tu ma być stylowo, dzięki uwagom konserwatora zabytków.

W październiku 2009 r. przedstawiciele Gdańska, Urzędu Marszałkowskiego, PLK i SKM podpisali pod patronatem "Gazety" porozumienie, które gwarantowało, że wspólnymi siłami zbudują we Wrzeszczu dworzec z eleganckimi peronami i halą. Ustalono w nim, że strony wspólnie sfinansują koncepcję architektoniczną, która da odpowiedź, w jaki sposób modernizować wrzeszczańską stację. Konkurs na koncepcję trwa, biorą w nim udział czołowe polskie pracownie. W lipcu zwycięzca ma przedstawić swój pomysł. Jeśli kolej rozpocznie jednak modernizację według swojego projektu, cała praca pójdzie na marne.

- Trudno mi w to uwierzyć. Jeszcze w maju mamy dostać ostateczne propozycje pracowni, które uczestniczą w przetargu na koncepcję dworca we Wrzeszczu. Będą one oceniane także przez przedstawicieli PLK. I co, powiedzą nam: "przepraszamy, ale z porozumienia nici"? To musi być jakieś nieporozumienie. W środę wyjaśnię tę sprawę - mówi Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska.

Wydzielenie Wrzeszcza z przetargu ma też inny sens - wciąż nie wiadomo, jak będzie wyglądać połączenie Kolei Metropolitalnej i głównej trasy kolejowej we Wrzeszczu. Obecny projekt, zawarty w ogłoszonym właśnie przetargu, nie przewiduje włączenia nowej linii. Jej ewentualna budowa wiązałaby się więc z ponownym rozkopywaniem stacji i to kilka miesięcy po zakończeniu poprzednich prac!

Co na to PLK? Wczoraj rzecznicy firmy przez cały dzień byli zajęci zamieszaniem spowodowanym zatrzymaniem w całym kraju pociągów InteRegio. Udało nam się jednak porozmawiać z jednym z pracowników PLK. - Istnieje możliwość, że w dalszym etapie przetargu dworzec we Wrzeszczu zostanie z niego wyłączony. A wtedy ustalenia jesiennego porozumienia nie zostaną złamane - mówi nasz informator.

źródło: Gazeta Wyborcza

możliwość komentowania została wyłączona