Informacje
Poznań: Nowy dworzec PKP: Lokomotywa czy kombajn?
Seweryn Lipoński, Gazeta Wyborcza, 06.05.2010,
dodane przez mxk
Na dole kasy, nad nimi dwa piętra ze sklepami - kolej po raz pierwszy pokazała wnętrze nowej hali dworca głównego
Nowy budynek ma mieć trzy kondygnacje: na dole kasy i obsługa, a na piętrach sklepy. Na perony pasażerowie zjadą ruchomymi schodami. Od strony mostu Dworcowego obiekt będzie miał półokrągłą fasadę i częściowo przeszklony dach. - Całość ma przypominać przód nowoczesnej lokomotywy - zdradza Roman Biniszkiewicz, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Poznaniu.Czy budynek spodoba się poznaniakom? Krytyk architektury Jarosław Trybuś mówi wprost, że żadnej lokomotywy mu nie przypomina. - Raczej walec albo kombajn. Ogólnie nie jest to, niestety, architektura najwyższych lotów - ocenia. Nie jest przekonany, czy nowy budynek w ogóle jest potrzebny: - Trzeba by zapytać kolej, czy to ma być rozwiązanie wygodne dla pasażerów, czy może nastawione na efektowny wygląd. Jeśli to drugie, to nie rzuca na kolana.
Po uruchomieniu nowego budynku stara hala będzie funkcjonować jeszcze około pół roku, a później zostanie rozebrana. Zmieni się też całe otoczenie dworca. Na zjeździe z mostu Dworcowego powstanie nowe rondo. Kierowcy dojadą na dworzec ul. Składową, a nie Dworcową, jak obecnie. - To będzie znaczna rewolucja komunikacyjna - przyznaje dyrektor Biniszkiewicz. Całość będzie nazywana Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym, bo połączy kilka różnych środków komunikacji. Dzięki przedłużonej trasie PST, tramwaj z pętli na os. Sobieskiego dojedzie na dworzec w zaledwie 10 minut. Kierowcy zostawią auta za halą główną, gdzie będzie duży parking. Ale tylko tymczasowy - po Euro 2012 powstanie tam centrum handlowe, a parking zostanie przeniesiony pod ziemię.
Nowy dworzec wybuduje węgierska firma TriGranit. Nie podpisano jeszcze umowy, ale kolejarze twierdzą, że nastąpi to do końca czerwca. Już teraz PKP remontuje peron trzeci. A kiedy ruszy budowa całego dworca? - Dokładnej daty jeszcze nie jesteśmy w stanie podać, ale to będzie jesienią tego roku - zapewnia Piotr Kryszak, rzecznik prasowy Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Poznaniu. Inwestycję podzielono na dwa etapy. W pierwszym ma powstać sam dworzec (termin oddania do użytku: kwiecień 2012 r.), w drugim - biurowce i obiekty handlowe, na których TriGranit chce zarabiać. Gdyby okazało się, że terminów nie uda się dotrzymać, jest jeszcze plan awaryjny: TriGranit wyremontuje wówczas obecny budynek dworca.
PKP zabiera się też za modernizację mniejszych obiektów. W tym roku ruszą generalne remonty trzech dworców: w Puszczykówku, w Kole oraz Dworca Letniego w Poznaniu. Na tym ostatnim prace rozpoczną się w czerwcu, ich szacowany koszt to 6,5 mln zł. Władze kolei dostały pieniądze na remonty z budżetu państwa.
źródło: Gazeta Wyborcza
możliwość komentowania została wyłączona