Informacje
Warszawa: Korki na ulicach, a szyny czekają
Krzysztof Śmietana, Gazeta.pl,
dodane przez mxk
Opóźniają się remonty torów kolejowych i peronów w Warszawie i okolicach. Nie wiadomo, czy przed Euro 2012 uda się je przebudować na Dworcu Wschodnim. Na razie priorytetem jest stacja Stadion i linia na lotnisko
O tym, że w coraz bardziej zatłoczonej aglomeracji stołecznej trzeba postawić na transport szynowy, mówili niemal wszyscy uczestnicy wczorajszej konferencji w Naczelnej Organizacji Technicznej. Niestety, wiele planów jeszcze długo może pozostać na papierze.Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała, że miasto chce budować dwie nowe linie tramwajowe - do Wilanowa i na Gocław. Terminów jednak nie podała. Szef ZTM Leszek Ruta chciałby zaś rozszerzyć zasięg wspólnego biletu z Kolejami Mazowieckimi o trzecią strefę.
Odchudzone inwestycje
W jakich warunkach będą jednak jeździć pasażerowie? Zbigniew Szafrański, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, przyznał, że przesuwa się gruntowna przebudowa linii średnicowej od Dworca Zachodniego do Wschodniego. Ten wielki projekt miał objąć nie tylko modernizację torów i peronów np. zapuszczonej stacji Ochota, ale też remont mostu średnicowego i zniszczonych wiaduktów na Powiślu czy nad Targową. Przed Euro 2012 kolejarze chcą zrealizować plan minimum i przebudować przystanek Stadion, gdzie nad peronami ma powstać szklane zadaszenie. Termin - 2011 r.
Prezes Szafrański liczy na to, że wtedy zacznie się też remont trzech z siedmiu peronów na Dworcu Wschodnim. Jednak Jacek Prześluga z zarządu PKP powiedział "Gazecie", że spółka PLK zastanawia się, czy nie przesunąć tych prac na drugą połowę roku 2012 lub nawet 2013. Chodzi o to, że przebudowa peronów wiąże się z ich poszerzeniem oraz przesunięciem torów. To zaś grozi rozgrzebaniem Dworca Wschodniego w czasie Euro 2012. Inny nasz informator z branży kolejowej mówi, że spółka nie ma na razie pieniędzy na te roboty. PKP zarzeka się za to, że do wiosny 2012 r. wyremontuje na Wschodnim hale dworcowe - główną od strony Kijowskiej i podmiejską od Kijowskiej. Reszta, czyli przejścia podziemne, perony i tory, pozostaną zaniedbane.
Jedna nowa stacja
Zbigniew Szafrański mówił też o remontach głównych tras kolejowych ze stolicy. - W grudniu powinien się skończyć remont linii do Gdańska między Warszawą a Nasielskiem - zapowiedział. W listopadzie można się spodziewać pierwszych utrudnień na trasie do Łodzi, gdzie będą modernizowane tory dalekobieżne z Dworca Zachodniego do Skierniewic. Tu prace mają potrwać do maja 2012 r. Na razie modernizacji nie doczekają się za to równoległe tory podmiejskie. PKP PLK wspólnie z miastem chce w ciągu dwóch lat zbudować jedynie przystanek Ursus Niedźwiadek z parkingiem przesiadkowym.
Przeciąga się przebudowa linii radomskiej. Na razie powstaje tylko odnoga w tunelu od stacji Służewiec do Lotniska Chopina. Według naszych informacji ta inwestycja ma cztery miesiące opóźnienia i może się skończyć dopiero w grudniu 2011 r. A co z modernizacją całej linii do Radomia? W latach 2012-13 ma być wyremontowany odcinek z Okęcia do Czachówka, dalszy - w latach 2012-14. Wtedy wreszcie powstanie drugi tor za Warką.
Szef PKP PLK odniósł się też do planów wyburzenia zabytkowych wiat na linii do Otwocka, o czym ostatnio alarmowała "Gazeta", a za nami - inne media. Stwierdził, że to była propozycja firmy, która przygotowuje studium wykonalności. Przekonywał, że jest za zachowaniem wiat, ale przyznał, że uniemożliwi to dobudowę trzeciego toru. Uważa, że odcinek od Grochowa do Otwocka i Pilawy powinien pozostać tylko dla pociągów podmiejskich, a dalekobieżne mogą być kierowane objazdem przez Mińsk Maz.
źródło: Gazeta.pl
brak komentarzy