Informacje
Pierwsze dwa Atribo dla woj. zachodniopomorskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego,
dodane przez MQ; zmodyfikowane
Niedziela 27 czerwca będzie przełomowym dniem w komunikacji kolejowej na Pomorzu Zachodnim. Tego dnia rozpocznie się planowa eksploatacja pierwszych dwóch, z dziesięciu zakupionych przez województwo spalinowych zespołów trakcyjnych serii SA136, wyprodukowanych przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. Pozostałe pojazdy będą zasilać zachodniopomorską flotę kolejową sukcesywnie do końca bieżącego roku.
Przełomem będzie zdecydowana poprawa jakości podróżowania dzięki zakupionym pociągom. Składy te są bowiem bardzo komfortowo wyposażone - posiadają po 157 wygodnych, miękkich, przystosowanych do długich podróży foteli z zagłówkami i podłokietnikami oraz klimatyzację wnętrza zapewniającą przyjemny chłód nawet podczas największych upałów. Ponadto nowe pociągi są wyposażone w najnowocześniejsze w kraju systemy informacji dla podróżnych (dźwiękowej i wizualnej). Podróżni lubiący umilać sobie podróże oglądaniem np. filmów na swoich notebookach, będą mogli zasilać je ze specjalnie do tego celu przystosowanych gniazdek elektrycznych, w które wyposażono część foteli. Długich podróży nie będą musieli się obawiać niepełnosprawni, rodzice z małymi dziećmi, ani turyści podróżujący ze swoimi jednośladami, gdyż obniżona podłoga pojazdów ułatwi wsiadanie, a dodatkowo przewidziano szereg udogodnień dedykowanych takim osobom. W każdym z pociągów jedna z dwóch toalet przystosowana jest do obsługi osób niepełnosprawnych oraz wyposażona w przewijak dla niemowląt, dzięki któremu rodzice w razie potrzeby bez skrępowania będą mogli zadbać o higienę swoich pociech. Są też uchwyty umożliwiające zamocowanie wózka inwalidzkiego oraz 6 rowerów.
Nad bezpieczeństwem podróżnych i pociągu czuwa system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze jak i sytuację na zewnątrz pojazdu. Ponadto każdy pociąg wyposażony jest w skomplikowany system diagnostyki pokładowej, współpracujący z komputerami pokładowymi i na bieżąco informujący maszynistę o ewentualnych nieprawidłowościach w pracy pojazdu. Dane te są także transmitowane za pomocą sieci GSM do lokomotywowni, w której pojazd jest serwisowany, dzięki czemu jej załoga z wyprzedzeniem będzie mogła się przygotować do ewentualnej naprawy pojazdu.
Nie zapomniano także o ochronie środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych, zespołów napędowych spełniających wyśrubowane europejskie normy ekologiczne, przekładniom hydrodynamicznym, cichemu zawieszeniu oraz hamulcom tarczowym pojazdy będą emitować znacznie mniej substancji szkodliwych i hałasu, niż inne eksploatowane pojazdy kolejowe.
Początkowo nowo zakupione pojazdy skierowane zostaną do obsługi połączeń Szczecin - Kołobrzeg oraz Szczecin - Szczecinek, a wraz ze wzrostem ich liczby stopniowo będą przejmowały obsługę pozostałych linii niezelektryfikowanych na obszarze Województwa. W 2012 roku, czyli po zakończeniu przez PKP PLK S.A. modernizacji linii Piła - Ulikowo nowe pojazdy wyruszą także na trasę Szczecin - Piła przez Wałcz oraz ze Szczecina i Kołobrzegu do portu lotniczego w Goleniowie. W dalszej przyszłości nie wyklucza się wykorzystania nowych zespołów trakcyjnych do uruchomienia nowych połączeń na nieużywanych dziś odcinkach linii kolejowych.
Jak doszło do zakupu?
Dotychczas Województwo Zachodniopomorskie dysponowało 10 pojazdami kolejowymi różnych typów. Trzy pojazdy oznaczone serią SA103 oraz jeden serii SA109 to najmłodsze i zarazem najmniejsze pojazdy (lata produkcji 2004–2005, 53–66 miejsc siedzących). Z uwagi na małą pojemność wykorzystywane są one do obsługi połączeń o najmniejszej frekwencji - tj. na trasach Stargard Szczeciński - Kalisz Pomorski, Sławno - Darłowo, Koszalin - Mielno oraz w obsłudze kilku pociągów na trasie Szczecin - Kołobrzeg (z braku odpowiedniej ilości pojemniejszego taboru).
Pozostałe sześć pojazdów to spalinowe zespoły trakcyjne serii SA110 użyczone województwu przez koleje niemieckie DB Regio AG. Posiadają one od 160 do 240 miejsc siedzących (w zależności od zestawienia). Tabor ten, ze względu na dużą pojemność oraz uniwersalność, najlepiej odpowiada potrzebom przewozowym naszego regionu, jednak jego wiek przekraczający 40 lat i wysokie przebiegi dobowe, dochodzące do 800 km powodują poważne problemy eksploatacyjne (brak części zamiennych), co odbija się na coraz gorszym stanie technicznym tych pojazdów. Poza tym ich wyposażenie oraz przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne dziś już mocno odbiegają od potrzeb i oczekiwań podróżnych. W związku z tym założono że eksploatacja zespołów serii SA110 powinna dobiec końca najpóźniej w latach 2010 - 2012. W chwili ich wycofywania z eksploatacji województwo musi dysponować nowym taborem kolejowym o wysokim komforcie podróżowania i dużej pojemności w ilości umożliwiającej zastąpienie wycofywanych składów oraz zapewniającej możliwość zwiększenia ilości pociągów regionalnych, przy jednoczesnym utrzymaniu wymaganego poziomu rezerwy taborowej.
W 2009 roku ogłoszono przetarg nieograniczony na zakup nowych pojazdów spalinowych. Wcześniej wiele czasu poświęcono przygotowaniom przetargu, w szczególności Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Wysiłek włożony w fazie przygotowawczej jak widać opłacał się - przetarg przeprowadzony został skutecznie - raz i do końca. Na początku bieżącego roku, w wyniku rozstrzygniętego przetargu, po korzystnych dla województwa rozstrzygnięciach KIO, sądu, oraz kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zawarto umowę z bydgoską firmą PESA.
Za sukces uważamy, że udało nam się w tak krótkim czasie wyprzedzić wiele województw zarówno jeśli chodzi o czas jak i jakość dostarczanego taboru - niektórzy przedstawiciele samorządów województw stwierdzają, że nam zazdroszczą. Bardzo istotne, że zakupione pojazdy nie są prototypami - kilkadziesiąt sztuk pojazdów tego typu zostało zakupionych przez włoskich przewoźników i są z powodzeniem eksploatowane, o czym świadczą kolejne zamówienia. Nie kupiliśmy więc przysłowiowego "kota w worku". Sprawdzona jakość i jednolitość zakupionego taboru są bardzo istotne aby osiągnąć w przyszłości niską awaryjność i niskie koszty eksploatacji i napraw.
Producent zobowiązał się dostarczyć zamówione pociągi do 2012 roku, jednak tuż po zawarciu umowy zaproponował zmianę harmonogramu dostaw w taki sposób, że wszystkie pojazdy zostaną dostarczone w roku bieżącym.
Koszt całkowity projektu = 40,00 mln EUR
Dofinansowanie ze środków unijnych = 20,00 mln EUR
Wkład własny z budżetu Samorządu Województwa = 20,00 mln EUR.
źródło: Rynek Kolejowy