z kraju artykuł

Kraj: Miliardy do wzięcia na kolei

Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

W 2011 r. rząd zamierza ogłosić warte ok. 10 mld zł przetargi na nowe tory. Do końca tego roku chce zacząć szukać wykonawców prac wartych ok. 700 mln zł. Konkurencja wśród firm się zaostrza - pisze "Rzeczpospolita".
Wśród kontraktów, o które w nadchodzącym roku będą się ubiegać firmy budowlane, jest m.in. modernizacja torów z Warszawy do Tłuszcza (czyli budowa fragmentu Rail Baltica, trasy z Poznania do Wrocławia czy połączenia z Warszawy do Radomia, oraz LCS Gdańsk i Gdynia. Niewykluczone, że na listę projektów przeznaczonych do realizacji trafią również odcinki torów z Warszawy do Białegostoku czy z Poznania do Świnoujścia - jeżeli resort infrastruktury zgodzi się przeznaczyć na ten cel środki zaoszczędzone na tegorocznych przetargach - czytamy w "Rzeczpospolitej". Jeszcze w tym roku i w pierwszym miesiącu przyszłego PKP PLK planują ogłoszenie ok. 30 przetargów o łącznej wartości ok. 700 mln zł.

W kończącym się roku oferty składane przez chętnych do budowy torów były nawet o 50 proc. niższe od kwoty, jaką na inwestycje chciały wydać PKP PLK. Modernizacja torów z Zabrza przez Kraków do Rzeszowa miała kosztować ok. 6,5 mld zł. Umowy zostały podpisane na sumę o ok. 2,5 mld zł niższą. - W tym roku spółka odpowiedzialna za budowę i modernizację torów ogłosiła ponad 100 przetargów – powiedział "Rzeczpospolitej" Robert Kuczyński z PKP PLK. - Ich wartość kosztorysowa wynosiła 15 mld zł. Już podpisaliśmy umowy o wartości ok. 5 mld zł. Do końca roku ta kwota wzrośnie o kolejne 3 mld zł.

Do kontraktów rozdawanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe ustawia się coraz dłuższa kolejka. - Największym zainteresowaniem cieszą się kontrakty w systemie "buduj", czyli takie, do których projekty przygotował inwestor - wyjaśnia Maciej Radziwiłł. Do budowy w tym systemie lokalnych centrów sterowania w Iławie czy Malborku zgłosiło się po kilkanaście konsorcjów. To o tyle łakome kąski dla wykonawców, że pierwsze duże faktury za wykonane prace będą wystawiać już w pierwszej połowie przyszłego roku - pisze "Rzeczpospolita".

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy