z kraju artykuł

Kraj: Kilometr "Ygreka" będzie tańszy niż kilometr autostrady

wś, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

- Ostatecznie linia "Y" będzie miała ok. 470 kilometrów długości. Koszt budowy jednego kilometra wyniesie od 5 do 6 mln euro, czyli ok. 70 procent budowy kilometra autostrady. Koszt budowy całej linii wyniesie według wstępnych szacunków, według cen zachodnich, wyniesie ok. 3 do 3,5 mld euro - powiedział dziś Jan Raczyński, były dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP PLK.
W ubiegłym tygodniu hiszpańska firma IDOM - wykonawca studium wykonalności linii dużych prędkości z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia, dostarczyła PKP PLK warianty przebiegu linii "Y". - Zgodnie z zapisami specyfikacji przetargowej wszystkie warianty zostały przećwiczone, obliczone zostały czas przejazdu i koszty. W zasadzie zostaną wykonane jeszcze tylko analizy społeczno gospodarcze i prognostyczne tej linii, ale ich wynik praktycznie rzecz biorąc jest przesądzony - wyjaśnił Jan Raczyński, ustępujący dziś ze stanowiska dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP PLK.

Dodał, że zgodnie z przekazaną analizą koszt budowy całej linii "Y" będzie mniejszy niż roczne wydatki na drogi i autostrady w Polsce. - W sumie będzie to kilkanaście miliardów złotych w ciągu 5-6 lat, bo tyle mniej więcej będzie się tę linię budować. Na drogi wydajemy nawet na po cięciach 20 mld, czyli jest to sporo mniej niż roczny budżet na drogi i autostrady - powiedział.

Oficjalnie wariant linii "Y" ogłoszony zostanie po przeprowadzeniu i zweryfikowaniu analiz ekonomicznych. Jedno jest pewne już dziś - rozgałęzienie do Poznania i Wrocławia znajdować się będzie w okolicy Ostrowa Wielkopolskiego. - Przebieg w okolicy Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza jest oczywisty. Naszym założeniem było to, abyśmy równie szybko jeździli do Wrocławia i do Poznania - zaznaczył Jan Raczyński.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy