Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: Umowa ramowa resortu z PKP Intercity podpisana

MI/wś, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

Dzisaj, 25 lutego minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podpisał z PKP Intercity umowę ramową na świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich. Umowa została zawarta na okres 10 lat - poinformował resort infrastruktury w komunikacie.
Poziom dofinansowania na 2011 rok wynosi 240 mln zł. Jednocześnie przewiduje się coroczne zwiększanie tej kwoty o poziom inflacji powiększony o 1 stopień procentowy.

Umowa obejmuje dotychczasowy zakres przewozów realizowanych na podstawie umowy z ministrem infrastruktury oraz dodatkowo przewiduje rozpoczęcie w 2014 roku obsługi tras Warszawa – Kraków, Warszawa – Katowice oraz Warszawa – Gdańsk pociągami przystosowanymi do kursowania z prędkością co najmniej 200 km/h.

Ministerstwo Infrastruktury zostało zmuszone do podpisania umowy przed końcem lutego tego roku. Z początkiem marca wchodzi w życie ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, która do czasu wydania niezbędnych rozporządzeń oraz stworzenia przez resort krajowego planu transportowego umożliwia MI zawieranie umów jedynie na okres maksymalnie 3 lat” – pisze „DGP”. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Wciąż jednak w sprawie zgodności tej umowy z prawem wspólnotowym musi wypowiedzieć się Komisja Europejska. Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury powiedział „Dziennikowi Gazecie Prawnej", że w marcu w trakcie bezpośrednich spotkań będzie przekonywał do niej unijnych urzędników. Przyznał także, że wczoraj urzędnicy Komisji Europejskiej przysłali do Polski kolejną serię pytań. – Musimy rozwiać wszystkie wątpliwości. Pytania są bardzo precyzyjne i szczegółowe – powiedział.

Podpisana dziś umowa ma być gwarancją dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego dla udzielenia kredytu PKP Intercity na zakup składów zespolonych rozwijających prędkość do 230 km/godz. W przetargu na szybkie pociągi ofertę złożył tylko francuski producent taboru – Alstom, który zaproponował pociągi z rodziny Pendolino, ale bez wychylnego pudła.

Oferta francuskiego koncernu ważna jest tylko do końca lutego. PKP Intercity już raz wystąpiło z wnioskiem o przedłużenie ważności oferty francuskiego producenta taboru i nie może tego zrobić ponownie. Wszytsko jednak wskazuje, na to, że Francuzi nie będa robili z tego problemu. – Byłoby wskazane, aby obie strony miały dodatkowy czas na sfinalizowanie spraw finansowania i przygotowanie kontraktu – poinformował "DGP" Riccardo Pierrobon, dyrektor do spraw komunikacji Alstom Transport. – Rozmowy Alstomu i PKP Intercity wciąż trwają. Alstom rozważa także kolejne przedłużenie ważności swojej oferty, ale decyzja nie została jeszcze podjęta – dodał w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym".

Przypomnijmy, że umowa na świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich została już raz uroczyście podpisana. Dokonali tego minister infrastruktury Cezary Grabarczyk i ówczesny prezes PKP Intercity Grzegorz Mędza podczas obchodów Dnia Kolejarza w Sali Kongresowej w Warszawie w dniu 24 listopada 2010 roku. Jak się później okazało, było to parafowanie projektu umowy, nie mające mocy prawnej.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy