region szczeciński artykuł

Ostatni szt PESY dla woj. zachodniopomorskiego - przekazanie w poniedziałek

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

14 marca odbędzie się oficjalne przekazanie do eksploatacji spalinowego zespołu trakcyjnego typu SA136. Z tym momentem zostanie on włączony do taboru, obsługującego regionalne przewozy pasażerskie na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Otwarta dla wszystkich uroczystość odbędzie się o godz. 11 na peronie 2 na stacji Szczecin Główny. W przekazaniu szynobusu do parku maszynowego Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych uczestniczyć będą: wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Wojciech Drożdż - w imieniu województwa - właściciela pojazdu, prezes zarządu - dyrektor generalny PESA Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki - w imieniu producenta oraz dyrektor Andrzej Chańko, Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych - w imieniu dzierżawcy.

Przekazywany szynobus został zakupiony w całości ze środków budżetowych województwa i kosztował 14 936 460,00 zł. Tak jak wszystkie poprzednie pojazdy swoją kolorystyką nawiązuje do barw województwa.

Tuż po uroczystości przekazania szynobus wyruszy w swój pierwszy kurs na trasie Szczecin Główny - Kalisz Pomorski - Szczecin Główny. Do udziału w okolicznościowym przejeździe wicemarszałek Wojciech Drożdż zaprosił samorządowców z terenu gmin, leżących na trasie przejazdu.

Wszystkie 12 szynobusów zostało wyprodukowane przez bydgoską spółkę PESA na zamówienie województwa zachodniopomorskiego. Są to spalinowe zespoły trakcyjne trzyczłonowe, posiadające 157 stałych miejsc siedzących plus 150 stojących, z pełną klimatyzacją, wyposażone w systemy zdalnej diagnostyki pracy podzespołów pojazdów, pełen monitoring zewnętrzny i wewnątrz pojazdu. Zastosowano w nich także rozwiązania służące bezpieczeństwu, a niewidoczne gołym okiem - niwelujące siłę zgniotu w razie katastrofy czy zwiększające efektywność hamulców.

Zakup dziesięciu szynobusów w 2010 r. był możliwy dzięki współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 (122 430 000 zł ze środków EFRR, 26 934 600 zł - z budżetu województwa).

Dwa szynobusy sfinansowało całkowicie województwo ze środków własnych. Koszt zakupu jednego pojazdu wyniósł 14 936 460 zł. Dodajmy, że producent wywiązał się z tego zamówienia na długo przed pierwotnym terminem, choć miał czas na jego realizacje do 30 listopada 2012 r.

Przypomnijmy, że pierwsze dwa "europejskie" szynobusy weszły do eksploatacji 26 czerwca 2010 r. na liniach Szczecin - Kołobrzeg oraz Szczecin - Szczecinek.

źródło: Rynek Kolejowy

11 komentarzy