Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Warszawa: Pierwszy Elf dla SKM Warszawa wyruszył

wś, Rynek Kolejowy,

dodane przez MQ

Dziś w swoją inauguracyjną podróż z pasażerami na pokładzie wyruszył pierwszy z trzynastu zamówionych przez warszawską Szybką Kolej Miejską elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf. Producentem pociągu jest PESA Bydgoszcz. Zobacz pierwsze zdjęcia z prezentacji pojazdu.
Wartość zamówienia na trzynaście pociągów dla SKM wynosi 299 mln zł netto. Według umowy, pierwszy 27WE z trzysnastu zamówionych do obsługi połączenia na lotnisko Chopina miał dotrzeć do warszawy 16 maja tego roku. Warszawska SKM i PESA podpisały aneks do umowy, w którym bydgoski producent zobowiązał się zamontować dodatkowe wyposażenie na własny koszt, a w zamian nie zostaną mu naliczone kary umowne za opóźnienia. Dzięki temu Elfy dostały m. in. nowy system informatyczny dla maszynisty i dodatkowe kamery monitoringu. Powiększono też pojemność piasecznic.

13 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf będzie kursować w barwach warszawskiej SKM nową linią łączącą centrum Warszawy z lotniskiem im. F. Chopina. PKP PLK zakończy budowę połączenia na przełomie 2011/12 r. Do chwili uruchomienia połączenia z lotniskiem im. Fryderyka Chopina nowe składy wspomogą już istniejące trasy SKM: S1 (Pruszków - Otwock), S2 (Warszawa Zachodnia - Sulejówek Miłosna) oraz S9 (Warszawa Zachodnia - Wieliszew). Ta ostatnia trasa jest obsługiwana przez Koleje Mazowieckie, jednak jak poinformował nas rzecznik ZTM Igor Krajnow, w miarę dostawy pociągów do SKM miejska spółka będzie przejmować obsługę linii S9.

Podobnie jak cztery posiadane przez SKM pociągi 19WE Newagu, Elfy będą jednoprzestrzenne, w pelni klimatyzowane i wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej. W nowych pociągach również układ siedzeń w pobliżu drzwi wejściowych jest typu "metro" (wzdłuż ścian, frontem do środka wagonu), pozostałe siedzenia zamontowane są w klasycznym układzie 2+2. Podłoga na 23% długości składu nie jest obniżona - dostęp do tej części prowadzi po schodach. Elfy mają pomieścić do 900 pasażerów.

Dane techniczne pociągu ELF 27WE 6-człon z napędem rozproszonym dla SKM:

Szerokość toru 1 435 mm
Długość całkowita 107 850 mm
Szerokość 2 880 mm
Wysokość 4 280 mm
Wysokość podłogi w strefie drzwi od poziomu główki szyny 800 mm
Ilość miejsc siedzących/w tym składanych 274/80
Maksymalna ilość pasażerów 901 (miejsca stojące: 5 os/m2)
Maksymalna prędkość eksploatacyjna 130 km/h
Ilość miejsc dla osób z ograniczoną możliwością poruszania 2
Ilość miejsc na rowery 4
Prześwit drzwi 1 400 mm
Moc (silniki asynchroniczne) 3.25 MW
Wytrzymałość konstrukcji PII - zgodnie z PN EN 12663-1
Wytrzymałość zderzeniowa kat. C-I wg. PN-EN 15227
Trakcja wielokrotna do 3 pojazdów

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy