Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Przebudowa dworca Szczecin Główny jednak możliwa

Igor Podeszwik, Gazeta.pl,

dodane przez MQ

Projekt modernizacji dworca Szczecin Główny wraz z układem komunikacyjnym znalazł się na rezerwowej liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W grudniu 2010 r. prezydent Szczecina Piotr Krzystek i członek zarządu PKP Jacek Prześluga ogłosili, że przy dworcu może powstać nowoczesne Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Ale później MI nie udzieliło rekomendacji i projekt nie "przeszedł" do MRR, które rozdziela unijne fundusze.

Teraz sytuacja się zmieniła. - Uzyskanie wsparcia jest możliwe po zaakceptowaniu wniosku i podpisaniu umowy z instytucją wdrażającą, czyli Centrum Unijnych Projektów Transportowych, co wiąże się z odpowiednim przygotowaniem projektu [m.in. uzyskania decyzji administracyjnych - red.] - informuje Piotr Popa z biura ministra Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Poseł PO Arkadiusz Litwiński, który o modernizacji szczecińskiego dworca rozmawiał ze Zbigniewem Masselem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury, twierdzi, że szanse na realizację inwestycji są duże. - Bliskie 90 proc. - zapewnia. - Jestem przekonany, że finalnie inwestycja zostanie zrealizowana [poseł twierdzi, że niektóre projekty spadną z listy POIiŚ, a w ich miejsce wejdą projekty rezerwowe - red.].

Jak może wyglądać nowy dworzec w Szczecinie? Przebudowane miałyby być budynek dworca, istniejąca kładka i przejście tunelem pod peronami. Powstanie pieszy ciąg komunikacyjny nad peronami, który będzie łączył budynek dworca z pl. Zawiszy Czarnego lub ulicą Owocową. Wygląd zmieniłby teren wokół dworca: wg planów powstanie dwupoziomowy plac przed budynkiem od strony ul. Kolumba. Ruch tranzytowy zostanie przeniesiony pod płytę placu dworcowego. Tam też będzie podziemny parking na około 150 miejsc dla samochodów osobowych w systemie Park&Ride. Na górnym poziomie placu będzie przestrzeń dla pasażerów. Dworzec będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Szacunkowy koszt inwestycji - 122 mln zł, z czego 70 mln to kwota dofinansowania, o którą ubiega się PKP. Resztę dołoży kolej.

Jeżeli PKP otrzyma pieniądze, prace rozpoczną się w 2013 r., a zakończą rok później.

źródło: Gazeta.pl

3 komentarze