z kraju artykuł

Kraj: Kropka nad Pendolino postawiona

wś, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Wraz z podpisaniem umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie projektu z funduszy Unii Europejskiej w dniu 17 sierpnia PKP Intercity zakończyło proces pozyskiwania finansowania na zakup 20 składów zespołowych.
- 30 maja na tej sali spotkaliśmy się z firmą Alstom, żeby zakomunikować, że został podpisany kontrakt na zakup 20 pociągów zespołowych, budowę hali i świadczenie usług serwisowych dla tych pociągów. Zgodnie z tym kontraktem mieliśmy 3 miesiące na potwierdzenie finansowania tej inwestycji. Finansowanie tego projektu opierało się na 50 proc. środków unijnych i 50 proc. kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego – powiedział dziś Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

18 lipca została podpisana pomiędzy PKP Intercity a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym umowa kredytowa. Dzień później rząd podjął uchwałę w sprawie udzielenia gwarancji dla tej umowy kredytowej. 17 sierpnia Centrum Unijnych Projektów Transportowych a spółką PKP Intercity została podpisana umowa na dofinansowanie tego projektu ze środków unijnych. Wartość projektu to jest 1956 mln zł, a kwota dofinansowania to jest 794 mln zł.

- Tak de facto 17 sierpnia postawiliśmy kropkę nad „i”. Tego dnia została podpisana umowa dofinansowania z CUPT-em, która zamyka proces pozyskiwania finansów. Środki finansowe na pierwszą transzę zaliczki od piątku są na koncie PKP Intercity - podkreślił prezes PKP Intercity - Zgodnie z podpisaną umową z CUPT-em beneficjentem jest PKP Intercity, ale tak naprawdę beneficjentem są wszyscy nasi obecni pasażerowie i ci pasażerowie, którzy do nas przyjdą – dodał.

- Zakup tych 20 pociągów umożliwi danie pasażerom najwyższego standardu, estetycznych i przestronnych wnętrz oraz komfort podróżowania – zaznaczył Janusz Malinowski. Pociągi będą się składały z trzech klas: z klasy biznes (trzy czterosobowe przedziały), z klasy pierwszej (45 miejsc) oraz klasy drugiej (345 miejsc).

PKP Intercity przez pierwsze dziesięć lat eksploatacji będzie wykorzystywać składy zespołowe na trasach: Warszawa – Gdańsk – Gdynia, Warszawa – Kraków, Warszawa – Katowice. Czas przejazdu zostanie znacznie skrócony. Odcinek pomiędzy Warszawą a Gdańskiem składy zespołowe będą pokonywały w 2,5 godziny, a odcinek Warszawa-Kraków, Warszawa-Katowice w nieco ponad 2 godziny. Pociągi do Trójmiasta, Krakowa i Katowic kursować będą co godzinę.

- Na zakupie składów zespołowych skorzysta dużo więcej pasażerów, gdyż nasze wszystkie najlepsze pociągi kursujące na tej linii, a mianowicie „Kościuszko”, „Kaszub”, „Górnik”, „Krakus” przejdą na inne linie, na których takiego taboru do tej pory nie było. Zaczną więc jeździć do Bydgoszczy, Olsztyna, czy Szczecina – zaznaczył Malinowski.

- Na ponad 50 proc. trasy z Gdyni do Warszawy pociągi będą jeździć z prędkością powyżej 160 km/godz. na południowym odcinku do Krakowa i Katowic będziemy jeździć z prędkością 200-220 km/godz. – powiedział szef PKP Intercity. To pozwoli na pokonanie odległości z Gdyni do stolicy w czasie ok. 2,5 godziny, a ze stoli co Katowic i Krakowa nieco powyżej 2 godzin.

Za ile? – Ceny biletów będą dostosowane do naszych kieszeni – zapewnił Janusz Malinowski. – Cena biletu w drugiej klasie będzie uzależniona od terminu zakupu biletu oraz od godziny podróżowania. Im wcześniej kupiony i im dalej od szczytu tym cena będzie bardziej zbliżona do 60 zł. Cena w klasie pierwszej i biznes będzie uzależniona od częstości podróżowania i lojalności pasażera i będzie wynosiła ok. 150 zł – zadeklarował.

źródło: Rynek Kolejowy

2 komentarze