region szczeciński artykuł

Lokomotywy z Afryki na szczecińskich torach

akr, Gazeta.pl,

dodane przez matiuszek

To ciekawostka dla wszystkich, a zarazem rarytas dla miłośników kolei. Do szczecińskiego portu dotarły lokomotywy polskiej produkcji, które przez 35 lat jeździły w Maroku. Teraz będą ciągnąć polskie pociągi.
Osiem lokomotyw dotarło do Szczecina na pokładzie statku. Wróciły do Polski po 35 latach. Wróciły, bo to lokomotywy polskiej produkcji, na naszych torach znane jako ET22. Wciąż są jednym z filarów polskiej kolei.

W latach 1975-1976 23 sztuki ET22 trafiły na eksport do Maroka. Na potrzeby tamtejszych kolei zostały jednak nieco zmodyfikowane. Miały niższy dach, inne pantografy, wyposażone zostały w klimatyzację i wydajną instalację przeciwpyłową.

Marokańczycy od kilku lat wycofują je ze służby. Okazało się jednak, że mocno zużyte lokomotywy są w kręgu zainteresowań polskich, prywatnych przewoźników. Kilka lat temu firma CTL sprowadziła z Maroka do Polski pierwsze trzy takie lokomotywy. Po remoncie i modernizacji ciągną pociągi towarowe. Teraz do Szczecina trafiło osiem kolejnych lokomotyw. Nie wiemy jednak czy kupcem także jest CTL.

Czemu kolejarze kupują stare, polskie lokomotywy? Okazuje się, że na rynku używanych lokomotyw jest posucha. Kupno używanych pojazdów np. zza zachodniej granicy nie wchodzi w grę, bo tamtejsza sieć trakcyjna jest zupełnie inna niż polska. Stare ET22 z Maroka jest po prostu najtaniej przystosować do jazdy po polskich torach.

źródło: Gazeta.pl

19 komentarzy