Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Nowy terminal kontenerowy oficjalnie otwarty

sg, Rynek Infrastruktury, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

16 kwietnia na nabrzeżu Fińskim szczecińskiego portu uroczyście otwarto nowy Terminal Kontenerowy. Gospodarzem uroczystości był operator terminalu kontenerowego i jednocześnie jeden z przeładowców szczecińskiego portu - spółka DB Port Szczecin.
- Inwestycja nie jest jeszcze ukończona, ale osiągnęliśmy wiele. Nie udałoby się to nam, gdyby nie wsparcie zarządu portu, władz miasta i rządu - powiedział podczas uroczystości Manfred Michel. prezes DB Port Szczecin.

Swojego zadowolenia z uruchomienia inwestycji wartej ponad 16 mln zł nie krył także Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Dzisiejsze wydarzenie jest ważne dla nas wszystkich. Idea budowy terminala była odpowiedzią na potrzeby rynku. W ostatnich latach obserwujemy wzrost obrotu kontenerowego, a największy w rejonie Bałtyku. W Polsce istnieje duży potencjał wzrostu - powiedział szef ZMPSiŚ.

- Transport intermodalny pozwala tworzyć łańcuchy transportowe integrujące kolej, statki itd. Bardzo nam zależy na rozwoju korytarza transportowego ze Skandynawii przez Szczecin do Czech. Ten terminal jest krokiem w jego budowie. Życzę DB, żeby w jak największym stopniu mógł wykorzystać kolej, bo to gwarantuje zrównoważony rozwój - stwierdził Andrzej Massel, wiceminister transportu budownictwa i gospodarki morskiej.

Uroczystość otwarcia terminalu kontenerowego to ważne wydarzenie, zarówno dla DB Port Szczecin, jak i dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Jako podmiot zarządzający portami w Szczecinie i Świnoujściu, ZMPSiŚ SA był inicjatorem działań związanych z budową infrastruktury pod lokalizację nowego terminalu kontenerowego w Szczecinie. Dotychczas wykorzystywane miejsce do obsługi kontenerów na nabrzeżu Czeskim, z założenia tymczasowe (o czym świadczy funkcjonująca przez wiele lat nazwa "Tymczasowa Baza Kontenerowa") było w ostatnim czasie wykorzystane niemal w 100%. Koniecznością stało się przygotowanie nowego miejsca, które umożliwiłoby wzrost obrotów kontenerowych.

W ramach budowy infrastruktury dla bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim - inwestycji, za którą odpowiadał ZMPSiŚ SA - powstało nowe nabrzeże Fińskie, przebudowane zostało sąsiadujące nabrzeże Spółdzielcze, a także powstał plac manewrowy, dojazd drogowy i kolejowy oraz doprowadzone zostały media. Inwestycja, za którą odpowiadał ZMPSiŚ SA, była współfinansowana z funduszy unijnych. W ramach umowy dla projektu przyznano dofinansowanie w wysokości 75 %. Budowa infrastruktury dla bazy kontenerowej trwała 2 lata. Po jej zakończeniu, w drodze przetargu publicznego, wyłoniony został operator terminalu kontenerowego. Jego działalność kontynuuje spółka DB Port Szczecin sp. z o.o.

Obecnie spółka DB-Port Szczecin rozpoczyna inwestycję dostosowującą przygotowaną infrastrukturę do potrzeb funkcjonowania terminalu. Inwestycja ta jest realizowana wspólnie z ZMPSiŚ i będzie dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jako beneficjent tych funduszy, spółka DB Port Szczecin odpowiadać będzie za roboty budowlane związane z budową terminalu kontenerowego oraz zakupi sprzęt i wyposażenie (suwnice RTG, ciągniki kontenerowe, wózki widłowe, dźwigi samojezdne i przyczepy ro-ro) wykorzystywane na terenie terminalu.

Nowy terminal kontenerowy jest odpowiedzią portu w Szczecinie na potrzeby rynku, idealnie wpisującą się w strategię rozwoju, realizowaną konsekwentnie przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy