z kraju artykuł

Kraj: Rewolucja w PR. Zmodernizują 30 składów, pół setki wagonów i lokomotywy

jm, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Przewozy Regionalne czeka rewolucja taborowa. Spółka chce zmodernizować 47 wagonów i 32 zespoły trakcyjne. Do tego pociągi PR popędzą 160 km/h dzięki lokomotywom EU07A, a spółka zrezygnuje z wynajmu elektrowozów od PKP Cargo.
Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników spółki Przewozy Regionalne zwołał na wczoraj jej zarząd. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", przedstawiciele marszałków województw, do których należą PR, zaakceptowali plan finansowy spółki na 2012 rok, który zakłada zmniejszenie straty finansowej z 55 mln do 41 mln złotych. Wysłannicy marszałków zgodzili się również na nowe projekty taborowe zarządu spółki.
EU07A w Przewozach Regionalnych
Przewozy Regionalne, od czasu przekazania organizacji i taboru do przewozów międzywojewódzkich pociągami pośpiesznymi spółce PKP Intercity, nie posiadały własnych elektrowozów. Zmieniło się to w ciągu ostatniego półrocza, kiedy PR udało się nabyć 11 wycofywanych z eksploatacji w PKP Intercity lokomotyw typu EU07. Przewozy Regionalne ogłosiły w marcu przetarg na wykonanie napraw głównych z modernizacją 5 z 11 lokomotyw EU07 zakupionych od PKP Intercity. Zakres ich modernizacji opisywaliśmy tutaj. Nie zmieni się ich prędkość maksymalna - będzie wynosić 125 km/h.

Zaakceptowana wczoraj przez marszałków uchwała pozwoli na modernizację pozostałych 6 lokomotyw do typu EU07A. Lokomotywę do tego standardu zmodernizowały w ubiegłym roku ZTNK Oleśnica dla PKP Intercity. Dzięki m. in. asynchronicznemu napędowi, może ona osiągać prędkość 160 km/h. Ma też lepsze przyspieszenie i jest bardziej energooszczędna. Cena modernizacji kolejnych wręcz przeraziła PKP Intercity, dlatego państwowa spółka zrezygnowała z kolejnych zamówień. Lokomotywa zbiera jednak świetne recenzje, o czym pisaliśmy tutaj. Modernizacja 6 lokomotyw kupionych od PKP Intercity do standardu EU07A ma kosztować Przewozy Regionalne 26,6 mln złotych. Będzie to możliwe pod warunkiem uzyskania z Unii Europejskiej 50% dofinansowania projektu w ramach POIiŚ.
Nie chcą już lokomotyw od PKP Cargo
Przewozy Regionalne kupiły od Intercity lokomotywy, by uniezależnić się od PKP Cargo. Towarowy przewoźnik wypożycza PR lokomotywy do prowadzenia pociągów Interregio i Regioekspres. Lokomotywy towarowe są jednak drogie w eksploatacji w ruchu pasażerskim, a PR skarżyły się tez na stawki najmu proponowane przez PKP Cargo. Marszałkowie zgodzili się, by zawrzeć nowe umowy najmu. 11 lokomotyw będzie wynajmowanych od spółki Metchem z grupy TS Opole (ta ostatnia spółka także kupowała ostatnio wyeksploatowane lokomotywy EU07 od PKP IC), a kolejnych dziesięć - od Kolei Czeskich. Będą to lokomotywy serii 163, które jeżdżą już po polskich torach, ciągnąc składy PKP Intercity.

Umowa z Czechami zostanie od razu zawarta aż do 2016 roku, dlatego PR zapłacą za wynajem w sumie ponad 26 mln złotych. Prezes Małgorzata Kuczewska-Łaska przedstawiła jednak marszałkom dowody, że koszt wynajmu od obu tych spółek będzie dużo niższy, niż od PKP Cargo.
Zmodernizują 30 składów i pół setki wagonów
Marszałkowie zgodzili się również na przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na wykonanie modernizacji 47 szt. wagonów osobowych typu 111A. Ten projekt także dojdzie do skutku, jeżeli Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zgodzi się wpisać go na listę POIiŚ. Nie udało nam się jeszcze potwierdzić, na jakich trasach miałaby jeździć zmodernizowane wagony.

Przewozy Regionalne będą też modernizować ezety. W tym roku konieczne naprawy 4 poziomu utrzymania (rewizyjne) musi przejść aż 159 elektrycznych zespołów trakcyjnych spółki. Naprawy 127 z nich spółka wykona we własnym zakresie, a pozostałe 32 zostaną skierowane do naprawy wraz z modernizacją. Będzie to 19 pociągów EN57, jeden EN57SPOT z Opola, 8 pociągów EN71 i 4 ED72. Środki potrzebne na inwestycje mają pochodzić z przychodów wypracowanych przez przewoźnika.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy