Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Szybciej do Kołobrzegu

Marek Synowiecki, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają nowy etap modernizacji linii Goleniów - Kołobrzeg w poniedziałek, siódmego maja. Prace na jednotorowej linii nr 402 wiązać się będą z wstrzymaniem ruchu pociągów na odcinku Trzebiatów - Kołobrzeg do końca tego miesiąca. W tym czasie przebudowanych zostanie sześć przejazdów kolejowo-drogowych. Na odcinku wyłączonym z ruch kolejowego w obie strony, Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych przygotował autobusową komunikację zastępczą.
Modernizacja prowadzona przez PKP PLK - Centrum Realizacji Inwestycji w Szczecinie, jest dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Przebudowę odcinków linii 402 rozpoczęto na początku ub. roku. Jednym z najważniejszych elementów projektu jest budowa kolejowej łącznicy do portu lotniczego w Goleniowie, dzięki której skróci się znacznie czas dojazdu z centrum Szczecina na lotnisko. Łącznica o długości blisko 5 km będzie mieć również duże znaczenie dla pasażerów, dojeżdżających do portu lotniczego z Koszalina i Kołobrzegu. Na atrakcyjności nowego połączenia zyska lotnisko i przewoźnicy kolejowi, którzy będą obsługiwać nową trasę. Warto przypomnieć, że od prawie dwudziestu lat (po 1989 r.) nie powstał w Polsce nowy odcinek linii kolejowej. Biorąc to pod uwagę, łącznica Goleniów - Port Lotniczy ma również swoją rangę, stając się obok budowy połączenia z warszawskim Okęciem jedną z dwóch kolejowych inwestycji, realizowanych od podstaw. Duże znaczenie ma również fakt współpracy PKP PLK z samorządem województwa. Na rozwiązanie z wykorzystaniem funduszu RPO dla kolejowej inwestycji, Zachodniopomorskie zdecydowało się jako pierwsze w kraju. Przetartym już torem zaczynają podążać inni.

Poprawiły się również parametry najbardziej zaniedbanych technicznie odcinków linii Goleniów - Kołobrzeg. Całkowicie wymieniono tor na odcinku 16 km, podwyższając techniczną prędkość pociągów z 50 do 120 km/h. Stacje i przystanki w Baszewicach, Gąbinie, Głowaczewie i Nowogardzie otrzymały również nowe perony. Wygodniej wsiada się też w Wyszomierzu, Bieczynie Pomorskim i Starym Borku. Na zmodernizowanych peronach ustawiono nowe wiaty przystankowe. Inwestor zadbał także o bezpieczeństwo ruchu, instalując urządzenia samoczynnej sygnalizacji na trzech przejazdach kolejowych, które zostały już wcześniej gruntownie przebudowane.

Wyremontowano też kolejowy wiadukt w Gryficach. Na stacji w Płotach zakończono natomiast prace, związane z przebudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przebudowano także wszystko, czego pasażer nie jest w stanie zobaczyć, a co decyduje o bezpieczeństwie i zwiększa przepustowość linii: urządzenia elektroenergetyczne i łączności. Mimo że inwestycja minęła półmetek, już teraz odczuwane są korzyści po likwidacji "wąskich gardeł" z ograniczeniami prędkości.

Samo zaś odgałęzienie do lotniska ma swój początek w Mostach, gdzie ułożono dwa rozjazdy. Dobiegła też końca wycinka drzew i krzewów. Zarys przyszłej łącznicy jest doskonale widoczny, po wyprofilowaniu nawierzchni gruntowej pod nowe torowisko. Przystanek obok lotniska, razem ze wszystkimi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym łącznicy, obsługiwany będzie zdalnie przez Lokalne Centrum Sterowania w Goleniowie.
Wojciech Drożdż, wicemarszałek województwa nie ukrywa, że obecnie realizowane inwestycje wspólnie z PKP PLK, to coś w rodzaju "poligonu doświadczalnego" dla innych projektów, finansowanych z RPO. - Teraz pracujemy nad przyszłą perspektywą programu, która rozpocznie się w roku 2014 - przypomina. - I myślę, że kolejna linia ważna dla regionu, znajdzie się w nowej edycji. Przypomniał też, że statystycznie biorąc co piąty kilometr torów w całym kraju modernizowanych w ramach RPO, przypada właśnie na Zachodniopomorskie.

To, co zdołano wykonać, modernizując linię Goleniów - Kołobrzeg ma również swój wymiar handlowy. - Odnotowaliśmy 20-procentowy przyrost ilości pasażerów w pociągach do Kołobrzegu - informuje Andrzej Tomaszewski z Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Jego zdaniem, dzięki likwidacji ograniczeń prędkości połączenie Szczecin - Kołobrzeg zyskało na atrakcyjności, w porównaniu z konkurencją na drogach. - Jest to chyba oczywiste - mówi Andrzej Tomaszewski - Skrócił się czas jazdy, więc przybyło pasażerów w pociągach. Zwraca też uwagę, że każdy kilometr przebudowanej linii kolejowej zwiększa jej atrakcyjność, mimo że przez jakiś czas będzie trzeba przemęczyć się z komunikacją zastępczą.

Bywają dni, kiedy zestawiane są po dwa składy "Smerfów" - czyli spalinowych zespołów, które kursują na trasie Szczecin - Kołobrzeg - Koszalin. Taka sytuacja świadczy o rosnącej popularności tego połączenia, które doczeka się kompletnej przebudowy, razem z łącznicą na lotnisko latem przyszłego roku. Tego rodzaju marketing jednak sporo kosztuje - ponad 67 mln zł, po doliczeniu wszystkich kosztów, w tym ponad. 55 mln. zł z RPO Województwa Zachodniopomorskiego.

źródło: Rynek Kolejowy

1 komentarz