region szczeciński artykuł

Pociągiem na Pojezierze Drawskie i do Wałcza

Marek Synowiecki, Rynek Kolejowy,

dodane przez matwag; zmodyfikowane

Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA w Szczecinie kończy modernizację linii 403 Piła - Wałcz - Kalisz Pomorski - Ulikowo. To jedna z dwóch kluczowych inwestycji kolejowych, dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Ostatni rozkładowy pociąg ze Stargardu Szcz. do Piły przez Wałcz, odjechał ponad 12 lat temu (23.czerwca 2000 r.).
Linia jednak ocalała, ponieważ nadano jej kategorię strategicznej dla państwa. Zdecydowało dobre skomunikowanie z wojskowym poligonem w Drawsku Pomorskim. Tak dużego szczęścia nie miał wtedy dalszy odcinek: z Kalisza Pomorskiego do Wałcza, rozkradany przez złomiarzy, po całkowitym zawieszeniu ruchu pociągów.

Przełom, decydujący dla losów linii, nastąpił 6 września 2005 r., kiedy Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych wznowił komunikację na odcinku Stargard Szcz.- Kalisz Pomorski Miasto. Okazało się wtedy, że złomiarze zlekceważyli "państwowe znaczenie" odcinka z Ulikowa do Kalisza Pom., demontując elementy toru, który trzeba było uzupełniać. Już wówczas mówiono o konieczności odbudowy połączenia z Wałczem, pozbawionego bezpośredniej kolejowej komunikacji do Szczecina. Opracowany projekt zakładał wymianę nawierzchni na zdewastowanych odcinkach oraz na czynnej części "403", gdzie obowiązywało 19 ograniczeń prędkości. Kluczową dla inwestycji kwestią była też naprawa dwóch malowniczych mostów nad Korytnicą i Płociczną. XIX- wieczne konstrukcje ocalały, mimo widocznych ingerencji złomiarzy. Dokumentacja techniczna linii 403 przeleżała jednak na półce. Powód? Narastające problemy z utrzymaniem linii kolejowych w Polsce i brak jakichkolwiek perspektyw finansowych w tym zakresie.

Do tematu powrócono dopiero w 2009 r. Zdecydowały naciski samorządu, mieszkańców Wałcza oraz innych miejscowości, położonych wzdłuż linii. Wskazywano na słabe skomunikowanie ze Szczecinem i brak odpowiednio rozwiniętej sieci dróg. Istotne było również pytanie, jak to możliwe, by atrakcyjne turystycznie zakątki Pojezierza Drawskiego były odcięte od stolicy województwa.

Urząd Marszałkowski w porozumieniu z PKP PLK SA, zdecydował pod koniec 2009 r. o włączeniu do Regionalnego Programu Operacyjnego także linii wałeckiej- obok modernizacji linii do Kołobrzegu, z łącznicą na lotnisko w Goleniowie. Informacja o rozpoczęciu tej inwestycji wzbudziła duże zainteresowanie wśród mieszkańców Wałcza i Kalisza Pomorskiego. Na lokalnych portalach internetowych, rozpoczęto dokumentowanie przebiegu remontu linii.

Skala poprawy



Po zakończeniu prac modernizacyjnych, poprawią się parametry linii. Prędkość techniczna dla szynobusów ma wzrosnąć do 100 km./ h. - Ale będą też nadal miejscowe ograniczenia - przypomina Włodzimierz Wiatr, z- ca dyrektora ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Szczecinie. - Większa modernizacja połączona ze zmianą geometrii toru na pewnych odcinkach, wymagałaby znacznych nakładów - mówi. Ale nie będą to duże ograniczenia, bo wyniosą od 60 do 90 km/h. na niektórych odcinkach - zapewnia. Wcześniej pociągi zestawione z klasycznego taboru, poruszały się tu z prędkością od 60 do 80 km/ h. Towarowe mogły osiągnąć najwyżej 40 km/ h. Po modernizacji, także ich prędkość wzrośnie do 70 km/ h.

Na odcinku z Kalisza Pomorskiego do Wałcza (wcześniej z Ulikowa), wymieniono zużyte podkłady drewniane i betonowe. Poprawiony został również stan skarp i nasypów. Tor, który nie wymagał wymiany, doczekał natomiast mechanicznego podbicia. Uzupełniono również tłuczeń. Potrzebne były tez prace remontowo - konserwacyjne mostów i przepustów (szczególnie w Reczu.), gdzie obowiązywały wcześniej punktowe ograniczenia prędkości. Zmodernizowano część przejazdów kolejowo - drogowych. Tzw. trójkąt ich widoczności, uwzględnia teraz techniczną prędkość pociągu 100 km/ h. Wszystkie wykonane już prace pozwolą na uruchomienie większej ilości pociągów na tej jednotorowej linii.

Poprawił się także stan techniczny szesnastu przystanków osobowych, gdzie naprawiono perony i pojawiły się nowe wiaty. Jednak największe wrażenie budzą gruntownie odnowione dwa mosty. Obok kapitalnego remontu konstrukcji kratownicowej i wymiany nawierzchni, konserwacji poddane również zostały filary z cegieł. Przy okazji uzupełniono ich ubytki, bowiem cegły stały się przedmiotem kradzieży, jednak solidna konstrukcja filarów zniechęcała do dalszych wypraw "po cegłę". Trzeba wyrazić uznanie dla ówczesnych konstruktorów budowli nad Korytnicą i Płociczną.

A co z pociągami?



Pierwotnie pociągi ze Szczecina do Piły przez Wałcz, miały wyruszyć 1 czerwca 2012 roku. Termin jednak przesunięto o trzy miesiące. Już po przyjęciu rozkładu jazdy, pojawiły się trudności z dofinansowaniem przewozów regionalnych. Dużym obciążeniem dla budżetu samorządu województwa, okazała się konieczność dofinansowania kolejowego ruchu przygranicznego, utrzymywanego wcześniej przez resort transportu. W przypadku Szczecina, finansowanie połączeń z Meklemburgią i Brandenburgią, oznacza wydatek ok. 1,5 mln. zł. rocznie. Poza tym Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych nie był pewien efektu handlowego, po otwarciu ruchu pociągów pierwszego czerwca 2012 r. -Dwunastoletnia przerwa na tej linii zrobiła swoje- mówi Andrzej Chańko dyrektor zakładu w Szczecinie.-Trudno dokonać analizy opłacalności po takiej przerwie, kiedy mieszkańcy zwłaszcza na odcinku Kalisz Pomorski- Wałcz- Piła odzwyczaili się od kolei- mówi. -Obawialiśmy się, że zwłaszcza w wakacje, pociągi będą wozić powietrze - dodaje.

Razem z Urzędem Marszałkowskim Przewozy Regionalne podjęły więc decyzję o przywróceniu ruchu 1 września 2012.. Oszacowano, że niemal połowę frekwencji w pociągach zapewni wtedy młodzież, dojeżdżająca do szkół w tym regionie. Przerwa pozwoli natomiast PKP PLK na wykonanie dodatkowych prac, finansowanych już we własnym zakresie. Wzdłuż toru zostanie ułożony kabel światłowodowy. Pozwoli on m.in. na otwarcie zmodernizowanej nastawni w Kaliszu Pomorskim, która na odcinku z Wałcza do Ulikowa przejmie zdalną obsługę urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Będzie to coś w rodzaju Lokalnego Centrum Sterowania, lecz o bardziej ograniczonym zakresie. Dodajmy, że na linii 403 eksperymentowano w połowie lat 80. ub. wieku ze sterowaniem urządzeniami srk drogą radiową.

Natomiast czas przed uruchomieniem pociągów Przewozy Regionalne wykorzystają na akcję promocyjno-reklamową. Reklamy zapowiadające otwarcie ruchu do Wałcza, pojawią się w regionalnych mediach. Pracownicy PR będą też docierać do gmin i miejscowości położonych wzdłuż "403" z ulotkami, zapowiadającymi wznowienie połączeń kolejowych. Będzie to ich kosztować sporo trudu, bo przez lato Stargard z Kaliszem Pomorskim nadal połączy autobus zastępczy - bez komunikacji do Wałcza.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy