Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Z Nowego Sącza dla Szczecina

Marek Synowiecki, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Nowosądecki Newag wygrał przetarg, na dostawę dwóch szynobusów dla województwa zachodniopomorskiego. Dostawcę taboru wybrał zachodniopomorurząd marszałkowski.
Samorząd województwa umowę z producentem ma podpisać w nadchodzącym tygodniu. Do przetargu, oprócz Newag- u, zgłosiła się też bydgoska Pesa. O wyborze dostawcy zdecydowała cena. Dostawa pierwszego, dwuczłonowego pojazdu, nastąpi w grudniu tego roku. Kolejny dotrze z Nowego Sącza do Szczecina pod koniec 2013 roku. Wartość kontraktu wynosi 23 mln. 985 tys. zł brutto. Pesa zaproponowała cenę w wysokości 24 mln. 600 tys. zł. brutto.

Zgodnie z wymaganiami samorządu województwa pojazd, fabrycznie oznaczony jako „222 M”, który otrzyma kolejowe oznaczenie SA- 138, ma również mieć homologację, uprawniającą do wjazdu na niemiecką sieć kolejową. Z tego powodu producent będzie musiał m.in. zainstalować w kabinie maszynisty system sygnalizacji kabinowej, zgodny z niemieckimi urządzeniami sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego. Podobnie jak w dotychczasowych pojazdach tego typu nowosądeckiego producenta, w SA- 138 znajdą się 284 miejsca (140 siedzących i 144 stojące- w tym miejsca dla niepełnosprawnych ). Seria „222 M” wyposażona będzie natomiast w sprzęg samoczynny na czole pojazdu, zamiast klasycznych śrubowych, jakimi do tej pory charakteryzowały się spalinowe zespoły Newag- u.

Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych dysponuje obecnie flotą 16 szynobusów. Wszystkie, oprócz jednego, pochodzą z bydgoskiej Pesy. Tabor, kupiony z budżetu samorządu województwa składa się z trzech jednostek SA- 103, oraz dwunastu trójczłonowych zespołów SA- 136, kupionych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Zakład dysponuje jedynym egzemplarzem SA 109- 001, dawnego Kolzamu- do tej pory najbardziej awaryjnym. Pojazd poddano niedawno gruntownej przebudowie w bydgoskiej Pesie. Wymieniono przede wszystkim najbardziej awaryjną przekładnię zespołu silnikowego. Przewozy Regionalne dysponują też w Szczecinie trzema historycznymi egzemplarzami szynobusów: niedawno wycofanymi z ruchu SA- 110 (dawne niemieckie VT- 624) i węgierskim „Ganzem” (SN- 61).

Po wygranym przetargu Newag wyraził nadzieję, że nie tylko dwa jego pojazdy wjadą w najbliższej przyszłości na zachodniopomorskie tory. Wcześniej producent z Nowego Sącza przekazał 6 pojazdów dla województwa pomorskiego. Dwa szynobusy producenta zamówił też samorząd województwa w Opolu. Newag wygrał również przetarg na dostawę jednego pojazdu dla lubuskiego.

źródło: Rynek Kolejowy

5 komentarzy