Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Zachodniopomorskie wymienia Newag na Pesę?

Rynek Kolejowy,

dodane przez MQ

10 maja województwo zachodniopomorskie ogłosiło przetarg na dostawę dwóch spalinowych zespołów trakcyjnych. Zamówienie wygrała firma Newag. 29 maja województwo ogłosiło jednak, że umowę na dostawę podpisze z firmą Pesa. Powodem nieporozumienia jest pismo, które firma Newag skierowała do zamawiającego. Dotyczy ono homologacji pojazdu.
W przetargu na dostawę dwóch pociągów spalinowych do województwa zachodniopomorskiego wpłynęły dwie oferty - firmy Newag - o wartości 23985000 zł brutto, oraz firmy Pesa - o wartości 24600000 zł brutto. 10 maja ogłoszono zwycięzcę przetargu - firmę Newag. Jednak dwa tygodnie później, czyli 24 maja, do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego wpłynęło pismo, z którego wynika, że firma nie jest w stanie dostarczyć zamawiającemu w terminie dokumentów potwierdzających uzyskanie świadectwa homologacji ani planu udokumentowania homologacji przygotowanego zgodnie z wytycznymi przepisu WIBG (Verwaltungs Vorschrift Inbetriebnahme Genemnigung) i podpisanych przez rzeczoznawców z listy EBA (Eisenbahn-Bundesamt) w zakresie homologowania pojazdów na terenie Niemiec. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", urzędnicy odebrali to pismo jako uchylenie się wykonawcy od realizacji zamówienia, tymczasem Newag wcale nie uchyla się od podpisania umowy.

- Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego wymagał dostarczenia jednego z dwóch dokumentów - świadectwa homologacji na terenie Niemiec, albo planu homologacji. Jednak w świetle niemieckiego porządku prawnego (brak implementacji wymagań TSI w prawie niemieckim), żaden z wykonawców nie jest w stanie przedstawić wiążącego planu homologacji zatwierdzonego przez ekspertów EBA. Na podstawie naszego pisma skierowanego do urzędu marszałkowskiego zamawiający niesłusznie uznał, że uchylamy się od podpisania umowy. Podjęliśmy działania zmierzające do wyjaśnienia tej sprawy - poinformował "Rynek Kolejowy" dyrektor marketingu Newagu Józef Michalik.

Jak podkreślił przedstawiciel firmy Newag, wciąż jest szansa, aby firma zrealizowała dostawę dwóch pojazdów. 29 maja zarząd województwa przyznał zamówienie firmie Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz, która zaoferowała realizację kontraktu za kwotę 24600000 zł brutto.

W każdym zamówionym dla województwa zachodniopomorskiego dwuczłonowym zespole trakcyjnym musi być przynajmniej 140 miejsc stojących i 100 miejsc siedzących w układzie 2+2. Pociąg musi być niskopodłogowy w 40%. W każdym członie mają się znaleźć co najmniej jedne drzwi na stronę pociągu. W pociągu będą znajdowały się dwa miejsca dla wózków inwalidzkich. Pojazd będzie miał klimatyzację oraz LED-owe wyświetlacze informacji pasażerskiej. Pojazdy mają spełniać wymogi interoperacyjności (w tym mieć zastosowane sprzęgi automatyczne), ekologii - na co pozwolą silniki spełniające normę emisji spalin Euro IIIB, oraz bezpieczeństwa (cztery scenariusze zderzeniowe).

źródło: Rynek Kolejowy

Przeczytaj również: Z Nowego Sącza dla Szczecina (25.05.2012)

1 komentarz