Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju komunikacja miejska

Kraj: PLK przygotowują CMK do prędkości 200 km/h

Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do wprowadzenia na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkości 200 km/godz. W ramach tych działań poza instalacją systemu ERTMS pierwszego poziomu i przebudową obiektów inżynieryjnych jeszcze w tym roku zostanie wykonane m.in. podbicie torów oraz reprofilacja szyn i rozjazdów, a także przebudowa stacji Szeligi.
Przetarg na podbicie toru nr 1 i 2 linii kolejowej nr 4 (CMK) Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie na długości około 231 km oraz podbicie 26 jednostek rozjazdowych na stacji Korytów w ramach zadania został już rozstrzygnięty. Zamówienie to wykona za 9,2 mln zł netto konsorcjum firm Strabag Rail Polska oraz Strabag Rail GmbH (Niemcy). Kosztorys PKP PLK przewidywał na ten cel 11,5 mln zł. Wykonawcy mają zakończyć prace do końca tego roku.

Kilka dni temu PKP Polskie Linie Kolejowe Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Lublinie ogłosiły kolejny przetarg dotyczący modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej. Przewiduje on reprofilację szyn i rozjazdów na całej długości tej linii kolejowej. Wykonawcy mogą składać oferty do 17 lipca. Realizacja zamówienia ma rozpocząć się w sierpniu, a zakończyć w listopadzie tego roku.

W ramach modernizacji CMK jeszcze w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe planują przebudowę stacji Szeligi, a także likwidację przejazdów i budowę skrzyżowań dwupoziomowych na odcinkach Olszamowice – Włoszczowa oraz Szeligi – Biała Rawska. Przetarg na modernizację stacji Szeligi wraz z modernizacją czterech obiektów inżynieryjnych oraz modernizacją czterech obiektów inżynieryjnych na szlaku Korytów – Szeligi został już ogłoszony. Oferty można składać do 22 czerwca.

Centralna Magistrala Kolejowa, czyli linia kolejowa nr 4 ma długość 224 km. Rozpoczyna się w Grodzisku Mazowieckim, a kończy w Zawierciu łącząc Warszawę z Krakowem oraz Katowicami. Przebiega przez województwa mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie i śląskie. Linia ta jest jedną z części międzynarodowego korytarza transportowego E 65.

Centralna Magistrala Kolejowa wybudowano w latach 1971-1977 jako jedną z trzech pierwszych linii dużych prędkości w Europie. Obecnie prędkość maksymalna na tej linii wynosi 160 km/godz. Zgodnie z planami PKP Polskich Linii Kolejowych w grudniu 2013 roku na niektórych odcinkach CMK ma zostać wprowadzona prędkość 200 km/godz. dla pociągów pasażerskich, a dla składów zespołowych (np. pociągów Pendolino, które mają pojawić się w Polsce w 2014 r.) nawet 220 km/godz. Wprowadzenie takiej prędkości na całej długości linii jest planowane na rok 2014 lub 2015.

Podstawowymi warunkami przyspieszenia do 200 km/godz. na Centralnej Magistrali Kolejowej jest likwidacja wszystkich przejazdów w poziomie szyn oraz wdrożenie na linii Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Działanie tego systemu polega na komunikowaniu się urządzeń przytorowych z lokomotywą i generowaniu wielu informacji, między innymi na temat maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku. Przy prędkościach wyższych niż 160 km/h maszynista nie jest w stanie samodzielnie wyłapać wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się na trasie. Dzięki ERTMS, komunikaty o ruchu wyświetlane są na pulpicie sterowniczym lokomotywy. CMK będzie pierwszą linią wyposażoną w system ERTMS, ale za kilka lat ma się on stać standardem na całym ciągu E65 z Katowic i Krakowa przez Warszawę do Trójmiasta.

We wrześniu ubiegłego roku odbyły się testy systemu ERTMS poziomu pierwszego na Centralnej Magistrali Kolejowej. W ramach jazd próbnych skład spółki PKP Intercity ciągnięty przez lokomotywę Husarz osiągnął między 181 a 205 kilometrem linii prędkość 200 km/godz. Niestety ujawniły one poważne problemy z zasilaniem linii CMK.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy