Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Rewalską wąskotorówką nie pojedziemy w tym sezonie

Mariusz Rabenda, Gazeta.pl,

dodane przez MQ

Lepiej zrobić wszystko dokładanie i ruszyć z nią ponownie w przyszłym roku - mówi wójt Rewala Robert Skraburski.
Atrakcja może i byłaby gotowa na ten sezon, ale zanim rozpoczęły się roboty, gmina musiała trzykrotnie przeprowadzić procedurę przetargową, nim wybrała wykonawcę. Chodziło o modernizację starych i budowę nowych dworców.

- Brakowało nam doświadczenia w tak dużych przetargach, stąd fiaska pierwszych postępowań - mówi Robert Skraburski, wójt gminy. - Teraz okazuje się, że roboty nie są na tyle zaawansowane, by walczyć za wszelką cenę o uruchomienie kolejki latem. Lepiej zrobić wszystko dokładanie i ruszyć z nią ponownie w przyszłym roku.

W czasie, gdy odbywały się dwa nieudane przetargi, gmina zleciła projekt przebudowy ponad 10 km torowiska od Trzęsacza do Pogorzelicy. Przed trzecim przetargiem projekt był gotowy i zakres zlecenia został zwiększony. Ubiegający się o kontrakt musieli założyć, że będą budować zarówno dworce, jak i tory.

Prace rozpoczęły się na początku czerwca ub. roku. Przez jakiś czas nie zakłócały kursowania kolejki. Ale roboty jest tak dużo, że nie uda się tego skończyć na ten sezon.

- Trzy istniejące dworce: w Niechorzu, Rewalu i Pogorzelicy są modernizowane, a ponadto wybudowano już trzy nowe: w Niechorzu, w Śliwinie i Trzęsaczu - mówi Edyta Sobolak-Murzynowska, odpowiedzialna za inwestycje w gminie.

Modernizowane są także place i uliczki w pobliżu dworców. Ponadto budowane jest praktycznie od nowa całe torowisko. Stare tory są demontowane, do wymiany idzie cała podbudowa i dopiero wtedy układane są nowe tory.

Projekt wart jest niespełna 40 mln zł, z czego 40 proc. pokrywa Unia Europejska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Przebudowa dworców i torowisk, to jednak nie wszystkie zadania, obejmujące program modernizacji kolejki. Do naprawy i odnowienia poszedł też cały tabor, lokomotywy i wagony.

Całość ma być gotowa przed końcem 2013 r.

Nadmorska Kolejka Wąskotorowa od Gryfic przez Rewal do Niechorza została wybudowana w 1896 r. 20 lat później trasę wydłużono przez Pogorzelicę do Trzebiatowa. W 2002 r. gmina Rewal przejęła tory i dworce od PKP. Od 1995 r. rewalska wąskotorówka jest wpisana do rejestru zabytków.

źródło: Gazeta.pl

14 komentarzy