Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: Dwa nowe projekty taborowe PKP Intercity

PKP Intercity, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Na przełomie lipca i sierpnia tego roku PKP Intercity zamierza ogłosić przetarg na kompleksową modernizację 150 wagonów. Miesiąc później przewoźnik planuje rozpocząć postępowanie przetargowe na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych rozwijających prędkość do 160 km/godz. Wartość obu projektów to ponad 1,5 mld zł.
Obecnie PKP Intercity realizuje trzy projekty taborowe, które uzyskały bądź ubiegają się o unijne dofinansowanie. Największą tego typu inwestycją spółki jest zakup 20 składów zespołowych typu New Pendolino, których budowa kilka tygodni temu rozpoczęła się we włoskich zakładach francuskiego koncernu Alstom. Wprawdzie Komisja Europejska zgłosiła zastrzeżenia do tego projektu i w lutym tego roku wstrzymała procedurę potwierdzenia dofinansowania dla tego zamówienia, ale jak zapewnił „Rynek Kolejowy” Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity Ministerstwo Transportu wraz z urzędnikami z Brukseli są na dobrej drodze do znalezienia kompromisu w tej sprawie. Unijny wkład do tego zakupu miałby wynieść 200 mln euro.

Dwa mniejsze projekty dotyczą modernizacji 68 wagonów osobowych, które będą wykorzystywane do obsługi pociągów na trasie Przemyśl – Szczecin oraz zakupu 25 wagonów klasycznych, które będą jeździły w relacji Wrocław - Gdynia. Jak zapowiedział szef PKP Intercity, wkrótce zostaną podpisane umowy z wykonawcami, którzy złożyli oferty w przetargu na wykonanie tych zamówień. Dofinansowanie unijne dla każdego z tych projektów ma wynieść 20 mln euro.

PKP Intercity zamierza uzyskać z unijnej puli jeszcze 100 mln euro na dwa kolejne projekty taborowe. – Na przełomie lipca i sierpnia ogłosimy przetarg na modernizację 150 wagonów osobowych, natomiast we wrześniu ogłosimy przetarg na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych rozwijających prędkość do 160 km/godz. – poinformował Janusz Malinowski.

Dodał, że wartość pierwszego projektu to ok. 375 mln zł, natomiast drugiego ok. 1,2 mld zł. Zapewnił jednocześnie, że spółka dysponuje już wkładem własnym dla pierwszego z dwóch nowych projektów, natomiast w przypadku drugiego jest na dobrej drodze do wypracowania dobrego rozwiązania kwestii wkładu własnego.

150 zmodernizowanych wagonów PKP Intercity miałoby (podobnie jak w przypadku wagonów modernizowanych w ramach realizowanego właśnie projektu na modernizację 68 wagonów klasycznych) obsłużyć pociągi poruszające się w relacji Przemyśl – Szczecin. Trasy dla 20 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych jeszcze nie zostały ostatecznie wybrane. Ma to się stać w ciągu kilku najbliższych dni.

Realizacja projektu na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych oznacza dla PKP Intercity przyspieszenie planów, które spółka miała na przyszłą perspektywę finansową Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jeszcze jesienią 2011 roku przewoźnik zamierzał dopiero w tym okresie zgłosić projekt zakupu 40 elektrycznych zespołów trakcyjnych rozwijających prędkość do 160 km/godz. Jednak wobec decyzji Komisji Europejskiej, która nie zgodziła się przesunięcie 1,2 mld euro z projektów kolejowych na drogowe w ramach POIiŚ, o co wnioskował polski rząd, Ministerstwo Transportu nalegało na PKP Intercity, aby wykorzystało jak najwięcej środków z tej puli na projekty taborowe.

Janusz Malinowski zapewnił, że realizacja dwóch kolejnych projektów taborowych nie zachwieje stabilnością finansową PKP Intercity. - Mamy dokładny plan finansowy do roku 2027. Trzymamy się go bardzo rygorystycznie - stwierdził szef PKP IC.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy