Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Rewolucja na kolei. Zdecydowanie szybciej i wygodniej do Przemyśla

Marek Jaszczyński, GS24.pl,

dodane przez MQ

Wczoraj podpisano umowę na dofinansowanie modernizacji 68 wagonów pasażerskich, które kursować będą w pociągach TLK na trasie Świnoujście-Przemyśl.
Dzięki odnowieniu taboru i przystosowaniu go do prędkości 160 km/h, czas przejazdu na trasie Świnoujście- Przemyśl skróci się docelowo o prawie 4 godziny. Wartość całkowita inwestycji, na którą wczoraj podpisało umowę PKP Intercity, to prawie 180 mln zł, z czego ponad 60 mln zł pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej.

- Czas przejazdu, z obecnych 14 godz. 19 min., skrócony zostanie do 10 godz. 37 min - wylicza Małgorzata Sitkowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Oszczędności czasu wynikać będą zarówno z modernizacji wagonów, a także ze zrealizowanych równolegle projektów inwestycyjnych infrastruktury kolejowej.

Przedmiotem projektu jest modernizacja 68 wagonów pasażerskich, przeznaczonych do obsługi połączenia kolejowego na trasie Przemyśl-Rzeszów-Kraków-Katowice-Opole-Wrocław-Poznań-Szczecin-Świnoujście, pociągami kategorii TLK, czyli Twoje Linie Kolejowe.

Część zmodernizowanego taboru zostanie przekształcona w wagony bezprzedziałowe i dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dziesięć wagonów zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów, a kolejne 10 zostanie przystosowanych do świadczenia usług gastronomicznych. Przeznaczony do modernizacji tabor obecnie nie jest przez przewoźnika użytkowany.

Są to wagony niesprawne i wyłączone z eksploatacji. Wewnątrz i na zewnątrz zostaną zamontowane tablice świetlne, a pasażerowie będą mieli dostęp do gniazdek elektrycznych.

Zmodernizowane wagony wyposażone zostaną również w klimatyzację oraz WC z zamkniętym obiegiem. Dodatkowo przewoźnik planuje by w wagonach znalazły się urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej.

W przypadku udogodnień dla osób niepełnosprawnych, w ramach modernizacji, przystosowane zostaną toalety, drzwi wejściowe do wagonów, jak i do przedziałów wraz z korytarzami, tak by mogły poruszać się po nich osoby np. na wózkach.

Wagony zostaną również wyposażone w platformy wjazdowe lub urządzenia dźwigowe. Obecnie między dwoma najbardziej oddalonymi od siebie miejscowościami, czyli Świnoujściem i Przemyślem, kursuje skład Przemyślanin.

Pociąg jest objęty rezerwacją miejsc, podróżni mają możliwość skorzystania z wagonów sypialnych. To połączenie jest bardzo popularne na przykład wśród studentów podróżujących z Podkarpacia do Szczecina. Choć podróż trwa kilkanaście godzin, odpowiada im relacja bez konieczności przesiadek. Projektowane przez przewoźnika udogodnienia w wagonach z pewnością poprawią komfort długiej jazdy, podczas której trzeba skorzystać z komputera czy ładowarki do telefonu.

- Takie drobiazgi jak gniazdko elektryczne mogą wiele zdziałać w postrzeganiu przewoźnika - mówi student ze Świnoujścia, który często korzysta z tego połączenia. - Komu z nas nie rozładował się nigdy telefon w czasie długiej podróży. Rozbudowa zaplecza gastronomicznego to też świetny pomysł. Niedawno wsiadałem do tego pociągu w połowie trasy. Po kilku godzinach w Poznaniu okazało się, że dalsza podróż do Świnoujścia będzie prowadziła okrężną trasą przez Piłę. Nie było czasu, by na dworcu wyskoczyć po jakieś jedzenie. Wcześniej korytarzem chodził pan z wózkiem z napojami, postanowiłem więc odwiedzić WARS. Okazało się jednak, że w składzie go nie było. Na tak długą podróż wózek z przekąskami to za mało.

źródło: GS24.pl

14 komentarzy