Informacje
Bez przesiadki do Wałcza
(mag), 24Kurier,
dodane przez MQ
Po niemal 12 latach przerwy od soboty 1 września Wałcz znów będzie miał bezpośrednie połączenie ze stolicą województwa. Pociągi Przewozów Regionalnych ułatwią też komunikację z Piłą.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA zmodernizowała linię kolejową nr 403 na odcinku Wałcz- Ulikowo dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013,a także ze środków własnych. Roboty zaczęły się dwa lata temu. Ich wykonawcą był Zachodniopomorski Zakład Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury w Stargardzie Szczecińskim.- Prace na mającym 103,4 kilometra długości odcinku linii kolejowej między Wałczem a Ulikowem rozpoczęto w październiku 2010 roku- przypomina Józef Matuszczak, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w Szczecinie. - Wymieniliśmy tam 3 kilometry szyn, 17 tysięcy podkładów strunobetonowych i 2600 drewnianych. Uzupełniliśmy brakujące elementy nawierzchni kolejowej, poprawiliśmy stan skarp i nasypów. Zostały wyremontowane duże mosty nad Płociczną oraz Korytnicą i zmodernizowany wiadukt w Reczu Pomorskim. Na stacjach i przystankach są nowe wiaty oraz oświetlenie (Jeziorki Wałeckie, Krępa Krajeńska i Sulino).
Z własnych pieniędzy PKP PLK SA na trasie Wałcz- Ulikowo zbudowały nowy system łączności przewodowej i radiowej, dzięki czemu prowadzenie pociągów będzie tędy bardziej bezpieczne. Ponadto, w Kaliszu Pomorskim powstało Centrum Zdalnego Prowadzenia Ruchu. W sumie modernizacja kosztowała 45 mln zł (z RPO - 14,7 mln zł).
Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych na każdej stacji i przystanku umieścił już rozkłady jazdy pociągów i informacje o możliwości zakupu biletów. Linię Szczecin -Wałcz będą obsługiwać szynobusy- "smerfy",w których jest po 157 miejsc siedzących. Od 1 września bezpośrednio ze Szczecina będzie można dojechać aż do Piły - trzy razy dziennie.
- Od pasażerów będzie zależało, czy to połączenie okaże się rentowne, czy właśnie te pojazdy szynowe będą obsługiwały tę linię- mówi Jadwiga Rajkiewicz, dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie. - Jesteśmy otwarci na wszelkie uwagi i sugestie dotyczące ruchu na tej trasie. Prosimy je zgłaszać zarówno do Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, jak i do wydziału.
Nasi czytelnicy na razie zwrócili uwagę na to, że z Tuczna i Kalisza Pomorskiego na stacje kolejowe jest daleko (2-3 km). Tamtejsze samorządy są jednak przekonane, że zareagują na to firmy transportu drogowego i umożliwią mieszkańcom dojazd do długo wypatrywanego pociągu.
- Wałcz, jako jeden z najbardziej istotnych ośrodków miejskich, jest po latach połączony komunikacją kolejową ze stolicą regionu. Jest to dla nas bardzo ważne i istotne z punktu widzenia integralności całego województwa. Dzięki tej linii wiele osób nie będzie już wykluczonych z powodu braku możliwości swobodnego przemieszczania po Zachodniopomorskiem, a współpracujące ze Wałcz i Piła będą mogły współdziałać jeszcze bardziej intensywnie - uważa wicemarszałek Wojciech Drożdż.
źródło: 24Kurier