Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Kolej szuka oszczędności na torach. Które trasy trafiły na czarna listę?

Andrzej Kraśnicki jr, Gazeta.pl,

dodane przez Mareczek; zmodyfikowane

Branżowy portal Rynek Kolejowy ujawnił listę linii kolejowych, które mogą zostać zamknięte. Na liście są także trasy w naszym regionie.
Co oznacza w tym wypadku zamknięcie linii kolejowej? Chodzi o rozbiórkę torów, ewentualnie przekazanie ich samorządom, które mogą stworzyć w ich miejscu np. turystyczną linię drezynową czy ścieżkę rowerową.

Publikacja na portalu Rynek Kolejowy (zwykle świetnie poinformowanego) wywołała gwałtowną reakcję spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która włada liniami kolejowymi. - Załączone do artykułu pliki związane są z przeglądem finansów spółki i przygotowaniem planu finansowego na rok 2013 - skomentował Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki.

Te pliki to lista linii kolejowych rozsianych w różnych zakątkach Polski, a także pismo rozesłane z centrali firmy do oddziałów PLK w Polsce zaczynające się od zdania "w związku z przewidywanym zawieszeniem ruchu kolejowego na wybranych liniach...".

Z dalszej części wynika, że regionalne oddziały PKP PLK muszą podać szczegółowe koszty utrzymania wymienionych na liście linii. - Intencją Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe jest szczegółowe zbadanie finansów spółki, choćby z uwagi na fakt, że koszty funkcjonowania pokrywane są w części z pieniędzy publicznych - tłumaczy rzecznik PKP PLK.

Z listy wynika jednak jasno, że PKP PLK przyglądają się liniom, które mogą zostać uznane za zbędne. W przypadku naszego regionu chodzi o siedem odcinków, z których niemal wszystkie nie są już na co dzień użytkowane. Na liście jest linia kolejowa prowadząca z Polic do Trzebieży, trasa ze Stargardu do Pyrzyc, a także: Pyrzyce-Głazów, Barnówko-Kostrzyn. To odcinki nieużytkowane od lat 90. poza krótkim okresem budowy drogi ekspresowej S3, kiedy na trasie do Głazowa pojawiły się pociągi z kruszywem.

Na liście są też tory ze Stobna do Dołuj koło Szczecina, tory prowadzące na nabrzeże Starówka na szczecińskiej Łasztowni. Jest też jednak odcinek z Wysokiej Kamieńskiej do Kamienia Pomorskiego, który obecnie jest na co dzień wykorzystywany przez pociągi regionalne.

W czwartek Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu opublikował na swojej stronie internetowej informację z posiedzenia Rady Nadzorczej PKP PLK (której jeden ze związkowców jest członkiem). Zarząd firmy poinformował, że lista linii to rodzaj konsultacji, które "mają dać odpowiedź do zasadności propozycji zawartych w wykazie".

Lista obejmuje też trasy - poza naszym regionem - które są właśnie modernizowane.

źródło: Gazeta.pl

8 komentarzy