region szczeciński artykuł

Drugie życie EN57 w Zachodniopomorskiem

Marek Synowiecki, Rynek Kolejowy,

dodane przez MQ

Siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych, serii EN 57 zachodniopomorski samorząd województwa odkupi od Przewozów Regionalnych. Zespoły mają być przekazane do końca listopada. Samorząd województwa wyda na ten cel 7,5 mln. zł środków własnych.
Zespoły, wytypowane do odsprzedaży, są obecnie w ciągłej eksploatacji. - Nie chcieliśmy przejmować taboru, stojącego w krzakach- usłyszeliśmy w urzędzie marszałkowskim. Jednocześnie z przejęciem zespołów, ma być wybrany wykonawca studium ich modernizacji. Opcja przebudowy wskazana w studium umożliwi ogłoszenie przetargu na przebudowę siedmiu ezt dla zachodniopomorskiego, w pierwszej połowie 2013 r.

- Oczekujemy, że autorzy studium przedstawią kilka wariantów modernizacji - twierdzi Gabriela Wiatr, rzecznik urzędu marszałkowskiego. - Już teraz można powiedzieć, że od wykonawcy studium będziemy wymagać propozycji przebudowy w dwóch kategoriach: poprawy warunków podróżowania dla pasażerów, jak również zmiany charakterystyki trakcyjnej zespołów - ujawnia.

Samorząd województwa bierze więc pod uwagę opcje wymiany okien, drzwi, ścian działowych oraz instalacji toalet o zamkniętym obiegu, i klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej. Rozważana będzie również kwestia montażu asynchronicznych silników prądu zmiennego i przebudowy wózków. - Analizujemy doświadczenia innych regionów w tym zakresie- przypomina Gabriela Wiatr, sugerując, że EN- 57 w wersji AKM stanowiłby również optymalne rozwiązanie dla zachodniopomorskiego.

Zespoły po głębokiej modernizacji mogą okazyjnie "testować" pasażerowie, którzy korzystają z połączenia Szczecin- Leszno. Od niedawna w obiegu kursują tu EN57, przebudowane dla Wielkopolski przez nowosądecki Newag. Asynchroniczne silniki trakcyjne Medcomu zostały zainstalowane w taki sposób, by nie naruszać klasycznej zabudowy wózka, który wyposażono też w odsprężynowanie systemu flexicoil.

Polepszyły się dzięki temu wartości przyspieszenia przy rozruchu oraz komfort jazdy, chociaż- jak wskazują maszyniści- po dłuższym czasie dają o sobie znać "uroki" dawnych wózków EN57, które nawet z nową zabudową mają skłonność do niespokojnej jazdy i wężykowania. Stanowi to kolejne wyzwanie dla firm, które modernizują największą serię tych zespołów w Europie. Oprócz Newagu przebudową EN57 zajmuje się również bydgoska Pesa w zakładach w Mińsku Mazowieckim, które wchodzą w skład grupy. Obok największych graczy na rodzimym rynku, ezt modernizują w mniejszym zakresie inne firmy, ograniczające się przeważnie do zmian wyposażenia wnętrza zespołów, bez ingerencji w układy jezdne i przeniesienia napędu.

- Inwestując w modernizację tych zespołów, chcemy nadal podnosić komfort podróżowania w naszym regionie- przypomina Wojciech Drożdż, wicemarszałek województwa. Jego zdaniem to dobry wydatek, stanowiący kolejny etap w programie pozyskiwania nowego i przebudowy dotychczasowego taboru, który kursuje w barwach zachodniopomorskiego. Wicemarszałek przypomniał, że do końca tego roku należy spodziewać się jednego z dwóch spalinowych "Linków" bydgoskiej Pesy, zamówionych przez samorząd województwa. - Seria EN 57 ma natomiast jeszcze duże możliwości - przypomniał Wojciech Drożdż. - Stąd nasza decyzja o zakupie używanych zespołów od Zakładu Przewozów Regionalnych - potwierdził. Przypomniał też, że dalej kontynuowane są starania, związane z kupnem ezt nowej generacji, które zachodniopomorskie chce pozyskać w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej, wspólnie z samorządami Lubuskiego i Wielkopolski.

Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych wykorzystuje obecnie 68 ezt. Średnia ich wieku wynosi ok. 38 lat. Zdarzają się też starsze egzemplarze, przekazane zakładowi z Łodzi lub Katowic. Trzynaście EN57 Szczecin otrzymał po modernizacji w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Zespoły, zwane popularnie "spotami", miały swoje "wady wieku dziecięcego". Ezt zmodernizowane u konkurencyjnych producentów, nie mogły m.in. współpracować ze sobą w trakcji wielokrotnej. Przewozy Regionalne podjęły więc decyzję o skierowaniu do poszczególnych zakładów jednorodnych serii po przebudowie. Przy czym w ramach przebudowy "spotów" nie ingerowano w system przeniesienia napędu, silniki trakcyjne i układ jezdny, ograniczając się jedynie do instalacji sprężyn systemu flexicoil w wózku. Wybrane zespoły, kursujące w szczecińskim zakładzie PR wyposażono również w sprężarki śrubowe poznańskiego Instytutu Pojazdów Szynowych. Obok najliczniejszej grupy EN57, Zakład Utrzymania Taboru na Wzgórzu Hetmańskim dysponuje czterema ezt serii ED72, które- mimo stosunkowo młodego wieku (rocznik 1995- 96)- obecnie także wymagają modernizacji.

Dziesięć nieczynnych zespołów EN57 stoi natomiast na bocznicy zakładu Wzgórze Hetmańskie. Szesnaście szczeciński zakład PR przekaże prawdopodobnie do kasacji (niebawem ogłoszony zostanie przetarg na ich sprzedaż w cenie złomu). Te, które zakwalifikowano do odsprzedaży samorządowi województwa, mają dopuszczenia i homologacje UTK do 2016 r. Urząd marszałkowski szacuje, że po przyjęciu projektu modernizacji, co roku (począwszy od drugiej połowy 2013) modernizowane będą dwa spośród siedmiu zespołów, odkupionych dla województwa.

źródło: Rynek Kolejowy

4 komentarze