Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

SENS oburzone jakością remontu peronów na dworcu w Szczecinie

Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

Stowarzyszenie Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina wyraża głębokie oburzenie sposobem przeprowadzenia prac remontowych na terenie dworca Szczecin Główny. Organizacja przesłała pismo w tej sprawie do dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie oraz do miejskiego i wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Poniżej publikujemy treść listu SENS do Zbigniewa Zarychty, dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie:
Dotyczy remontu wiat osłaniających zejście do tunelu na dworcu Szczecin Główny
Stowarzyszenie Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina wyraża głębokie oburzenie sposobem przeprowadzenia prac remontowych na terenie dworca Szczecin Główny. Poprzez remont wiat osłaniających zejście do tunelu dokonano zniszczeń zabytkowego charakteru tych budowli, stanowiących dziedzictwo kulturowe – co potwierdza fakt umieszczenia dworca zarówno w gminnej jak i wojewódzkiej ewidencji zabytków. Skandaliczną jest wymiana barwionego szkła na pleksi, na dodatek w sposób całkowicie sprzeczny z historycznym podziałem (co ilustrują fotografie 1 i 2). Rzecz jest tym bardziej bulwersująca w obliczu faktu, iż barwione szkło zostało zachowane w przypadku hali peronowej dworca we Wrocławiu (fot. 3); podobnie inne prace prowadzone na polskich dworcach o zabytkowych charakterze, cechowały się większym poszanowaniem dla dziedzictwa kulturowego (fot.4-5). Jako Stowarzyszenie zwracamy się o podjęcie działań, które doprowadzą do odtworzenia rozwiązania sprzed przeprowadzenia prac – poprzez użycie szkła barwionego zgodnego z historycznym podziałem. W przypadku zabytków nie godzi się kierować w wyborze rozwiązań jedynie niską ceną i doraźnymi korzyściami. Rozwiązanie to mimo tej samej funkcjonalności, zmienia całkowicie odbiór wizualny oraz estetyczny miejsca odbierając mu jego zabytkowy charakter. Co gorsza zastosowane materiały można z całą odpowiedzialnością określić jako tandetne, o nikłych walorach estetycznych. Mamy nadzieję, że zostanie to dostrzeżone i zrozumiane. Informujemy, że zgodnie z prawem budowlanym jak i ustawą o ochronie zabytków to właściciel obiektu wpisanego do rejestru obiektów chronionych jest odpowiedzialny za utrzymanie go w należytym stanie, a dobro kulturowe wykracza ponad prawo własności. Jesteśmy przekonani, że tak doświadczony Inwestor jakim jest PKP PLK S.A. niezależnie od ograniczeń wynikających z prawa zamówień publicznych i formuły realizacji inwestycji jest w stanie zapewnić jakość prac projektowych i wykonawczych w ramach stosownego nadzoru nad przebiegiem projektu.

Z poważaniem
Damian Lachowski
Prezes Stowarzyszenia SENS

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy