Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: Przewozy Regionalne nie pojadą 160 km/h

jm, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Przewozy Regionalne do dofinansowania w ramach POIiŚ przewidziały między innymi modernizację 6 lokomotyw do typu EU07A. Kolejnym projektem było wykonanie modernizacji 47 szt. wagonów osobowych typu 111A. Żaden z przygotowanych projektów nie znalazł się na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przekazanej do konsultacji społecznych. Podobnie było podczas poprzedniej aktualizacji listy, gdy uznania nie znalazły cztery projekty (38 wagonów piętrowych, 57 wagonów osobowych i 32 lokomotyw elektrycznych, oraz modernizacja zapleczy), przedstawione po upadku projektu zakupu taboru do przewozów międzywojewódzkich.
"Nie ma w tym żadnej intencji"
O to, dlaczego Przewozy Regionalne znów zostały pominięte przy ogłaszaniu listy, zapytalismy ministra transportu Sławomira Nowaka - Wyczuwam w Pana pytaniu podtekst sugerujący nasze złe intencje. Na pewno tak nie jest. Zapewniam, że każdy z projektów jest oceniany według tych samych algorytmów w ramach POIiŚ - odparł minister Nowak. Oznacza to, że projekty Przewozów Regionalnych były gorsze, od tych przedstawionych przez PKP Intercity, których na zaktualizowanej liście znalazło się aż pięć - ich wartość to 2,2 miliarda złotych. - To jest zobiektywizowany proces - zaznacza Nowak.

- Problemy Przewozów Regionalnych traktuję śmiertelnie poważnie. Chcę go trwale rozwiązać - zapewnił minister. - W ramach POIiŚ sfinansujemy zakup i modernizację taboru do obsługi ruchu w kilku województwach. Z tych pociągów będą też korzystać Przewozy Regionalne - przypomniał Nowak. Beneficjantami tych projektów są Urzędy Marszałkowskie - m. in. łódzki i podlaski. Na liście rezerwowej są też projekty warszawskiej SKM i Kolei Mazowieckich.
Nie pojadą 160 km/h
- Projekty zostały odrzucone bez podania uzasadnienia - przyznała w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" prezes przewoźnika Małgorzata Kuczewska-Łaska. - Najwyraźniej ministerstwo uważa, że jest w stanie wydać środki unijne za pomocą innych projektów. To dla mnie bardzo dziwna sytuacja, bo minister Bieńkowska mówiła, że ma obawy czy to możliwe – powiedziała Kuczewska – Łaska.

Śmiałym projektem PR była modernizacja 6 lokomotyw kupionych od PKP Intercity do standardu EU07A. Miała kosztować Przewozy Regionalne 26,6 mln złotych, a w przetargu na wykonanie modernizacji najkorzystniejszą ofertę złożyła Pesa. - Nie zatrzymamy rozpoczętej już modernizacji lokomotyw. Będziemy jednak musieli zmienić parametry – na pewno nie zmodernizujemy ich do zakładanej prędkości bez dofinansowania unijnego – kończy prezes Przewozów Regionalnych.
Jeden projekt modernizacji wciąż na liście POIiŚ
Po tym, jak zadaliśmy pytanie na konferencji prasowej ministra Nowaka odpisał (na postawione tydzień wcześniej) pytania rzecznik ministerstwa Mikołaj Karpiński: - MTBiGM nie występowało do Przewozów Regionalnych z prośbą o przekazanie dodatkowych projektów. Przekazane projekty to inicjatywa spółki PR wobec rezygnacji przez województwa z udziału w projekcie „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń międzyregionalnych, na obszarze co najmniej dwóch województw” - wyjaśnia rzecznik w odpowiedzi.

- Po zasygnalizowaniu przez władze województw niemożliwości realizacji wcześniej zgłoszonego projektu ówczesne Ministerstwo Infrastruktury zarekomendowało (spośród kilku propozycji zgłoszonych przez spółkę Przewozy Regionalne) zastąpienie ww. przedsięwzięcia projektem PR „„Modernizacja 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych”. Podkreślamy, że od sierpnia 2011 roku projekt ten jest na liście POIŚ - dodaje rzecznik.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy