z kraju artykuł

Kraj: Jakie będą nowe pociągi Intercity?

jm, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

O produkowanych już pociągach Pendolino dla PKP Intercity wiemy już wszystko. O zamówieniu na 20 kolejnych nowych składów - prawie nic. Przyjrzyjmy się specyfikacji zamówienia na pociągi, które pojadą m. in. do Szczecina, Olsztyna, czy Bydgoszczy.
Jak wiemy nowe ezt PKP Intercity, na które rozpisany został dziś przetarg, będą osiągać prędkość maksymalną 160 km/h. Zwycięzca postępowania zobowiąże się utrzymywać pojazdy aż przez 15 lat. Zespoły trakcyjne mają mieć nie więcej niż 150 metrów długości i masą mniejszą niż 300 ton. Jednocześnie każdy musi pomieścić 360 osób na miejscach siedzących, w tym 60 w pierwszej klasie (do tego rachunku nie będą wliczane miejsca składane i ustawione bokiem do kierunku jazdy).

PKP Intercity dopuszcza zarówno konstrukcje członów oparte na wspólnych wózkach (Jacobsa) jak i na dwóch własnych wózkach. To pierwsze rozwiązanie możemy znaleźć we Flircie Stadlera czy Elfie Pesy, a to drugie - choćby w 19WE Newagu. Maksymalny nacisku osi na tor nie może przekroczyć 18,5 tony. Napęd natomiast musi posiadać przynajmniej co piąta oś. PKP Intercity wymaga, by pojazd spełniał wymogi bezpieczeństwa dla czterech scenariuszy zderzeniowych. Każdy pociąg będzie wyposażony w system ERTMS poziomu 2. Konstrukcja stopni wejściowych musi umożliwiać swobodne wejście z peronów o wysokości od 380 do 800 mm.
Co dla pasażera?
W nowych pociągach Intercity nie zabraknie wi-fi i klimatyzacji. Zarówno pierwsza, jak i druga klasa będzie bezprzedziałowa. W klasie drugiej układ siedzeń przewidziany jest jako 2+2, a w klasie pierwszej - 2+1. Fotele w drugiej klasie mają mieć conajmniej 45 cm szerokości, podłokietniki, i stolik odchylany. Na każde dwa miejsca będzie przypadać jedno gniazdko do ładowania laptopa. Pomiędzy siedzeniami zwroconymi do siebie będzie stał stół z rozkładanymi blatami. Fotele będzie można przechylać w graniacach 10 stopni - jednocześnie siedzenie i oparcie.

O rozkładanych fotelach nie ma też mowy w 1 klasie. Będą one jednak szersze i wyposażone w dwa podłokietniki i jedno gniazdko każdy. Pomiędzy 1 klasą a 2 klasą znajdzie się przedział barowy, miejsca dla 6 rowerów, dwóch wózków, oraz toaleta dla niepełnosprawnych (w sumie w pociągu będzie 6 toalet). W nowych pociągach nie zabraknie półek bagażowych, systemu zewnętrznej i wewnętrznej informacji w technice LED. W samym przedziale barowym będzie tylko 8 miejsc siedzących. Za to w kuchni będzie zmywarka, kuchenka mikrofalowa i piec konwekcyjno-parowy.
Pojadą do Olsztyna, Bydgoszczy, Szczecina...
Relacje obsługiwane przez nowe pociągi (od 4 do 7 par pociągów na dobę) będą następujące:
-Warszawa – Kutno – Toruń – Bydgoszcz;
-Olsztyn – Warszawa – Kielce – Krakow;
-Gdynia – Bydgoszcz – Kutno – Łodź - Częstochowa – Katowice;
-Krakow – Miechow – linia CMK – Opoczno – Łodź – Kutno – Konin – Poznań – i dalej do Szczecina dla wybranych pociągów.

PKP Intercity wymaga zróżnicowanych długości gwarancji na poszczególne elementy - na przykład na perforację poszycia pudła na 20 lat. Okresy gwarancji na pozostałe elementy są jednak krótsze, niż kontrakt na utrzymanie pojazdów. Wymagania dotyczące doświadczenia spełnią obaj polscy producenci - wystarczy, że wykonawca w ciągu ostatnich trzech lat dostarczył 10 nowych ezt.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zostaną uwzględnione trzy kryteria: cena za wykonanie przedmiotu zamówienia (waga 65 procent, w tym 35 punktów procentowych - cena pojazdów i 30 punkt. proc. - cena utrzymania pojazdów), współczynnik masy pojazdu (waga 20), oraz udział płaskiej podłogi na długości użytecznej pojazdu (waga 15 proc.). Zgodnie z warunkami postępowania wszystkie pociągi mają być dostarczone nie później niż do końca października 2015 roku. Wartość zamówienia ma wynieść ok. 1,1 mld zł.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy