Informacje
Korytarz (nie) dla Szczecina. Poznań zamiast Zielonej Góry
Mariusz Rabenda, Gazeta.pl,
dodane przez MQ
Marne są szanse na szybką modernizację nadodrzańskiej linii kolejowej. Według europosła Bogusława Liberadzkiego zwiększyły się za to szanse na szybszy dojazd do Poznania.
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła w grudniu poprawki dotyczące rozwoju transeuropejskich sieci i korytarzy transportowych. Wśród uchwalonych zmian są takie, z których możemy się cieszyć, ale i takie, które są dla naszego regionu niekorzystne.Przede wszystkim wciąż trwa cisza wokół CETC Route 65, czyli Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego biegnącego wzdłuż trasy E-65 ze szwedzkiej Skanii przez Świnoujście, Szczecin na południe Polski i dalej przez Czechy, Słowację, Chorwację do Grecji.
- W rozumieniu prawa europejskiego taki korytarz nie istnieje - wyjaśnia Liberadzki. - Zabiegają o niego władze regionów, a nasz rząd jest opieszały. Nie zgłasza tej inicjatywy, więc nikt w Brukseli tym się nie zajmuje.
Efekt? W najbliższych latach nie ma szans na dofinansowanie z eurofunduszy modernizacji dróg - zwłaszcza kolejowych - na szlaku Szczecin - Zielona Góra - Wrocław.
- To trasa najistotniejsza z punktu widzenia interesów naszych portów, ale Niemcy, których interesem jest dbanie o własne porty nadbałtyckie, nie byli moimi sprzymierzeńcami w zabiegach o uznanie tego korytarza - mówi Liberadzki.
Jego zdaniem teraz jedyną szansą na rozwój infrastruktury na tej trasie będą inwestycje finansowane w stu procentach z pieniędzy budżetu krajowego. Na razie są na tej trasie miejsca, gdzie pociągi muszą zwalniać do 30 km na godz., by bezpiecznie przejechać. Podróż ze Szczecina do Zielonej Góry (odległość drogowa - ok. 240 km) trwa koleją sześć godzin!
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła za to poprawkę o rozszerzeniu Korytarza Bałtyk - Adriatyk o odgałęzienie do Pomorza Zachodniego. Korytarz ten biegnie z Trójmiasta przez Warszawę, Katowice i dalej na południe Europy do północnych Włoch. Zgodnie z przyjętą poprawką będzie on miał rozszerzenie o odnogę: Szczecin/Świnoujście - Poznań - Wrocław - Ostrawa.
- Po tym, jak podpisano umowę międzyrządową o modernizacji połączenia kolejowego Szczecin-Berlin, wpisanie tej odnogi jest dla Szczecina szansą na zbliżenie do stolicy Polski - uważa europoseł. - Możliwe będzie bowiem zmodernizowanie całej trasy kolejowej do Poznania do stanu umożliwiającego podróżowanie z prędkością do 160 km na godz. Wówczas pociąg do Warszawy przez Poznań jechałby od nas tylko cztery godziny.
Ustanowienie odnogi korytarza oznacza zapewnienie dopłat w wysokości aż do 85 proc. na rozbudowę infrastruktury kolejowej i drogowej oraz na podłączenie do korytarza portów w Szczecinie i Świnoujściu.
źródło: Gazeta.pl