Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Testowo na lotnisko

Marek Synowiecki, Rynek Kolejowy,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Próbny rozruch kolejowej łącznicy na lotnisko w Goleniowie PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji w Szczecinie zaplanowało na marzec. Budowa blisko 5-kilometrowego odcinka łącznicy linii 402 właśnie dobiegła końca. Gruntowną modernizację linii 402 Goleniów - Kołobrzeg, połączoną z budową jednotorowego odcinka na lotnisko, rozpoczęto w 2011 r. Projekt dofinansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.
Odgałęzienie łączy Port Lotniczy Goleniów ze stacją Mosty. Przebudowany układ torowy stacji w Mostach umożliwi dojazd do lotniska zarówno od strony Szczecina, jak i Kołobrzegu. Tor ułożony został na całej długości. Nie zakończono jeszcze prac przy budowie przystanku kolejowego tuż przy lotnisku (budowa peronów i wiat, pod które wylewane są betonowe fundamenty). Wzdłuż toru trwają natomiast prace wykończeniowe i porządkowe. W ramach jazd próbnych testowane będą nowe urządzenia elektroenergetyczne i sterowania ruchem kolejowym.

Koszt budowy samej łącznicy wynosi 16 mln. 272 tys. 829 zł. Modernizacja całej linii 402 to w sumie 67 mln zł (w tym 55 mln zł unijnego dofinansowania, wydanych w ramach RPO). Przystanek skomunikowany bezpośrednio z lotniskiem, razem ze wszystkimi urządzeniami srk łącznicy, obsługiwany będzie zdalnie przez Lokalne Centrum Sterowania w Goleniowie.

Pięć kilometrów i duże nadzieje



Samorząd województwa z pięciokilometrowym odcinkiem łącznicy wiąże duże nadzieje. Podzielona na etapy modernizacja całej linii, gdzie do niedawna obowiązywały ograniczenia prędkości do 50, a nawet 40 km/ h, umożliwia obecnie jazdę z techniczną prędkością 100 - 120 km/ h. Zlikwidowano "wąskie gardła", dzięki przebudowie układów torowych stacji m.in. w Płotach i Gryficach. Przepustowość "402" poprawiły również nowe urządzenia energetyczne i łączności. Po przekazaniu łącznicy na lotnisko szacuje się, że średni czas przejazdu koleją ze stacji Szczecin Gł. wyniesie 40 minut. Spalinowy zespół typu SA136 z Kołobrzegu dotrze natomiast na lotnisko w 90 minut. To konkurencyjny czas w porównaniu z autem, lub ofertą busów i przewoźników autobusowych, dominujących dotychczas na odcinku Szczecin - Port Lotniczy Goleniów.

Nowa inwestycja wpisuje się w transportową strategię województwa, które jako pierwsze wypróbowało system finansowania kolejowych projektów infrastrukturalnych w ramach RPO. Dzięki temu zrewitalizowano również odcinki linii nr 403 Stargard Szczeciński - Wałcz - Piła. Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych, który od jesieni ubiegłego roku obsługuje to połączenie, notuje bardzo dobrą frekwencję w pociągach.

Od czerwca z Przewozami Regionalnymi



Łącznica do portu lotniczego w Goleniowie będzie natomiast gotowa tak, by zainaugurować regularną komunikację wraz z letnią korektą rozkładu jazdy pociągów, w czerwcu tego roku. Finansowanie w ramach rocznej umowy z Przewozami Regionalnymi, obejmuje też obsługę nowego połączenia z lotniskiem. Co będzie dalej? Nieformalnie można usłyszeć, że byłby to dobry moment na urzeczywistnienie koncepcji Kolei Zachodniopomorskich, które mogłyby rozpocząć od obsługi tego właśnie połączenia. Urząd marszałkowski oficjalnie zastrzega jednak, że nic nie stanie się nagle, a szczególnie bez uzgodnień z Przewozami Regionalnymi. Nie zmienia to faktu, że prace nad koncepcją samorządowej spółki z uwzględnieniem kilku wariantów jej działania, nie zostały wstrzymane. Przy czym wiele pomysłów zależy od finansowej sytuacji Przewozów Regionalnych w najbliższej przyszłości. Jeden z projektów zakłada wejście do spółki w charakterze partnera Przewozów Regionalnych. Na razie pewne jest, że po doświadczeniach na Śląsku, pomysłodawcy samorządowych kolei dalecy są od radykalnych rozwiązań, których skutkiem może być chaos i zburzenie siatki połączeń regionalnych.

Kolej regionalna w nowej perspektywie



Według przyjętych założeń przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, w nowej perspektywie unijnej po podziale wynegocjowanego właśnie "tortu", przypadnie Zachodniopomorskiemu kwota 1 mld 204 mln euro na lata 2014-2020. Urząd marszałkowski przyznaje, że to o 12 proc. więcej niż w obecnej perspektywie, jednak deklaruje dalsze zabiegi o powiększenie tej kwoty.

Argument jest jeden: szansa tego rodzaju, umożliwiająca nadrobienie zaległości za pieniądze z Brukseli, zdarza się po raz ostatni. Samorząd województwa określił na razie dwa ogólne cele, które mają zdeterminować strukturę wydatków: gospodarka oraz infrastruktura w regionie. Dwa udane projekty modernizacji linii kolejowych w ramach RPO skłaniają do opracowania nowej listy inwestycji, które m. in. mają poprawić dostępność połączeń regionalnych. I opracowanie takiej listy zlecił marszałek województwa.

W "kolejce" czeka tymczasem linia 210 Runowo Pomorskie - Szczecinek. Przymiarki do jej przebudowy (także w ramach RPO), trwają kilka lat. Ogólnie sytuacja nie wygląda źle. Techniczna prędkość spalinowych zespołów z Runowa do Drawska Pomorskiego wynosi 100 km/ h. Problemy zaczynają się na odcinku Drawsko - Szczecinek, gdzie obowiązuje 80 km/ h i na długości blisko 30 kilometrów wyłączony jest z eksploatacji jeden tor na tej dwutorowej linii. Wokół "210" zrobiło się natomiast głośno, po zapowiedzi zawieszenia połączeń między Chojnicami a Szczecinkiem. Ale to już problem sąsiedniego województwa pomorskiego, który jednak wymownie wskazuje, że zamykanie odcinka z jednej i plany modernizacji tej samej linii z drugiej strony, kolidują z wizją spójności połączeń - również tych "stykowych" w regionach.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy