region szczeciński artykuł

Przetarg na pociągi dla ZGZ: Newag przegrywa w KIO

Rynek Kolejowy,

dodane przez pioko17

Krajowa Izba Odwoławcza nie uznała protestu Newagu w sprawie przetargu na dostawę 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Zachodniej Grupy Zakupowej. Odwołanie zostało w całości odrzucone - informuje Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Przetarg prowadzony przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego obejmuje dostawę 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością wykorzystania prawa opcji do dodatkowo 8 ezt oraz możliwością złożenia zamówienia uzupełniającego na jeszcze dwa pociągi. Z podstawowego zamówienia dwa składy trafią do uczestniczącego w projekcie województwa lubuskiego.

Wprawdzie termin dostawy pojazdów mija 30 kwietnia 2015 roku, ale cena stanowi tylko 60 procent kryterium zamówienia. Aż 40 proc. punktów można natomiast uzyskać za skrócenie terminu dostawy trzech pierwszych pociągów do minimum, którym jest jeden miesiąc. Wzbudziło to protest jednego z dwóch największych producentów taboru w Polsce - Newagu.

Nowosądecka firma złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Czytamy w nim, że uniemożliwiono mu przystąpienie do postępowania na skutek preferowania jednego wykonawcy – konkretnie: bydgoskiej Pesy – i utrudnianie startu innym. Newag domagał się zmiany wagi ceny zamówienia na 100%, lub ewentualnie 95%. Dlaczego?

Według Newagu, w związku z już zatwierdzonymi przesunięciami dostaw pociągów dla Kolei Wielkopolskich (za co nie policzono kar umownych), Pesa dysponuje już trzema praktycznie gotowymi pojazdami – akurat tyloma, ile chce otrzymać szybciej woj. zachodniopomorskie. Natomiast nowosądecka spółka potrzebuje na produkcję od sześciu do dziesięciu miesięcy. Jak konkluduje producent, taka budowa kryterium ma po prostu zagwarantować Pesie zwycięstwo.

Do zarzutów Newagu na prośbę "Rynku Kolejowego" odniósł się zamawiający – Wydział Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego. Jego przedstawiciele tłumaczą, że minimalny czas dostawy nie został określony na 30 dni. W rzeczywistości nie został on w ogóle określony, ale za skrócenie terminu na mniej niż 30 dni nie otrzyma się już punktów.

źródło: Rynek Kolejowy

2 komentarze