region szczeciński artykuł

Newag z korzystniejszą ofertą dla ZGZ. Chce dostarczyć trzy pociągi w miesiąc

jm, Rynek Kolejowy,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

W przetargu na dostawę od 7 do 19 pociągów dla województwa zachodniopomorskiego i lubuskiego wystartowała Pesa i Newag. Nowosądecki producent nie dość że zaproponował niższą cenę, to jeszcze przebił Pesę w terminie dostawy - a wcześniej protestował, przeciw temu kryterium.
Szacunkowa wartość zamówienia to 376 milionów złotych, w tym 180 mln zł zamówienie podstawowe, 36 mln zł to zamówienie uzupełniające, a 160 mln zł prawo opcji. Samorządowcy będą mieli prawo skorzystać z opcji do połowy 2014 roku. Termin dostawy pojazdów mija natomiast 30 kwietnia 2015 roku. Cena stanowi tylko 60 procent kryterium zamówienia. Aż 40 proc. punktów można natomiast uzyskać za skrócenie terminu dostawy trzech pierwszych pociągów. Więcej o historii przetargu pisaliśmy tutaj.

Komfortowe i szybkie



Czteroczłonowe pojazdy o długości do 80 metrów mają mieć prędkość eksploatacyjną do 160 km/h. Znajdzie się w nich co najmniej 190 stałych miejsc siedzących i 150 stojących. Podłoga w pojazdach ma być obniżona do 760 mm pgs na 80% długości przedziału pasażerskiego. Masa służbowa pojazdów nie może przekraczać 145 ton. Każdy pojazd będzie miał po jednej parze drzwi na człon po obu stronach. Ich prześwit ma wynosić nie mniej niż 1,3 metra.

Układ miejsc będzie w większości naprzeciwległy w układzie 2+2. Nie zabraknie podłokietników i stolików, również w układzie szeregowym, oraz wieszaków i śmietniczek. Nad oknami znajdą się przezroczyste półki bagażowe. Więcej na temat nowych pociągów można przeczytać tutaj.

Cztery pociągi będą kursowały w relacji Świnoujście - Szczecin Główny - Poznań, a na trasę Szczecin Główny - Słupsk zostaną skierowane dwa nowe pojazdy. Tabor zakupiony przez województwo lubuskie będzie obsługiwał połączenie Poznań - Zielona Góra - Nowa Sól (więcej).

Najpierw protestowali, a potem przebili ofertę rywali



Nowosądecki Newag odwołał się od warunków przetargu na dostawę co najmniej dziewięciu pociągów dla Zachodniej Grupy Zakupowej. Kontrowersje wzbudza to, że zamawiający prawie tak samo wysoko jak cenę ocenia skrócenie czasu dostawy, ale tylko trzech pierwszych pociągów. Może to kosztować województwo 72 mln złotych. Uważał, że uniemożliwiono mu przystąpienie do postępowania na skutek preferowania jednego wykonawcy - konkretnie: bydgoskiej Pesy - i utrudnianie startu innym, ponieważ specyfikacja na dostawę 22 ezt (czteroczłonowe Elfy) dla Wielkopolski jest zbliżona do zamówienia Zachodniej Grupy Zakupowej.

Newag wskazał, że w związku z już zatwierdzonymi przesunięciami dostaw dla Kolei Wielkopolskich (za co nie policzono kar umownych), Pesa dysponuje już trzema praktycznie gotowymi pojazdami - akurat tyloma, ile chce otrzymać szybciej woj. zachodniopomorskie. Tutaj więcej o odwołaniu Newagu, a tutaj - polemika województwa z argumentami producenta.

Newag przegrał w KIO ale, jak się dowiedzieliśmy, złożył dziś ofertę w przetargu, jako jedyny oprócz Pesy producent. I do tego zaproponował...krótsze niż Pesa terminy dostawy. Oto oferty:

  • Pesa Bydgoszcz SA - łączna kwota brutto za jaką oferent dostarczy 9 pojazdów wynosi 218 964 600 zł, kwota brutto za jeden pojazd wynosi 24 329 400 zł
    Terminy dostarczenia trzech pierwszych pojazdów od dnia zawarcia umowy: pierwszy pojazd - 36 dni, drugi pojazd - 65 dni, trzeci pojazd - 125 dni
  • Newag SA - łączna kwota brutto za jaką oferent dostarczy 9 pojazdów wynosi 192 618 000 zł, kwota brutto za jeden pojazd wynosi 21 402 000 zł
    Terminy dostarczenia trzech pierwszych pojazdów od dnia zawarcia umowy: pierwszy pojazd - 30 dni, drugi pojazd - 30 dni, trzeci pojazd - 30 dni

Trwa analiza ofert. Jeżeli w ofercie Newagu nie bedzie błędów formalnych, nowosądecki producent wygra przetarg.

źródło: Rynek Kolejowy

Przeczytaj również: Przetarg na pociągi dla ZGZ: Newag przegrywa w KIO (7.05.2013)

1 komentarz