Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Zachodniopomorskie: Korekta z przeszkodami

Marek Synowiecki, Rynek Kolejowy,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Pierwszy pociąg, który wyruszył w niedzielę o 11.15. ze Szczecina do Kołobrzegu, zatrzymując się po drodze na przystanku Port Lotniczy Goleniów, zainaugurował stałą komunikację kolejową, po otwarciu łącznicy linii 402. To jedna z bardziej "prestiżowych" zmian, w letniej korekcie rozkładu jazdy Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych od 9 czerwca. Nowe połączenie, uznane przez samorząd województwa za szczególnie ważne, stanowi jednocześnie wielką niewiadomą dla szczecińskiego zakładu.
Na początek przewidziano dwie pary pociągów, spośród kursujących dotychczas w relacji Szczecin Gł.- Kołobrzeg. Od niedzieli obsługują również przekazany niedawno przystanek goleniowskiego terminalu. Po ostatnich kosmetycznych zmianach w rozkładzie jazdy, pociągi w kierunku lotniska odjeżdżać będą ze szczecińskiego dworca o 6.20, 11.15 oraz 20.11. (ten ostatni dopiero od 21 czerwca). Na lotnisku w Goleniowie zatrzymają się również te, jadące z Kołobrzegu o 6.39, 13.56 i 17.23. To na razie tyle. Urząd marszałkowski zapowiada, że we wrześniu nowe połączenie z lotniskiem obsługiwać będą trzy dodatkowe pary pociągów kursujących już wahadłowo ze Szczecina, do portu lotniczego w Goleniowie. Wydają się jednak potwierdzać obawy, związane ze skomunikowaniem kolejowych połączeń z rozkładem lotów. Po pierwszych przymiarkach widać jasno, że kursy pociągów nie pokrywają się z siatką odlotów i przylotów.

Może dlatego obsługę tego odcinka zaplanowano w ramach stałych kursów do Kołobrzegu. Inaczej pociągi mogą wozić powietrze. O tym, czy szumnie zapowiadane usprawnienie komunikacji z lotniskiem nie pozostanie w sferze "pijaru" i pobożnych życzeń, przekonamy w się w ciągu najbliższych tygodni. Wiele zależy od rzeczywistej, a nie zapowiadanej, współpracy na linii: zarządca infrastruktury - przewoźnik kolejowy i port lotniczy.

Rozgrzebane Kliniska i odcinek Trzebiatów - Kołobrzeg



To kolejne przeszkody, z którymi zmierzy się przewoźnik po wprowadzeniu letniej korekty. Od początku nowe połączenie z lotniskiem natyka się na inną barierę, w postaci rozpoczętej właśnie przebudowy stacji w Kliniskach. Modernizacja tego odcinka linii do Świnoujścia, zajmie PKP PLK najbliższe pół roku. Wyłączenie jednego toru i konieczność krzyżowania pociągów w Goleniowie, znacznie wydłuża czas jazdy wszystkim przewoźnikom - na czele z pociągami sezonowymi PKP Intercity.

W tej sytuacji przejazd ze Szczecina na lotnisko zajmie już nie deklarowane 40. a 50 minut, a może więcej - zależnie od sytuacji na przebudowywanym szlaku. Z handlowego punktu widzenia przydługi postój na stacji w Goleniowie, który mogli przy okazji "przetestować" pasażerowie pociągu specjalnego na lotnisko, nie wygląda najlepiej. Przy problemach ze skomunikowaniem z rozkładem lotów jest szansa, że w takiej sytuacji pasażerowie jednak więcej czasu spędzą w pociągu, niż błąkając się po lotnisku - to pierwsze komentarze przed otwarciem połączenia, które należy jednak uznać za zbędną złośliwość... Do 19 czerwca będzie również zamknięty odcinek Trzebiatów - Kołobrzeg. Remont jednotorowej linii wymusza przesiadki do busów, dowożących pasażerów na stację w Kołobrzegu. Te utrudnienia skończą się jednak u progu wakacji.

Przystanki w drodze do Piły



Kolejne zmiany wprowadzono po protestach mieszkańców miejscowości, zlokalizowanych wzdłuż linii 403 do Piły. Ruch pociągów, reaktywowany tu jesienią ub. roku po jedenastoletniej przerwie, znacznie ożywił stacje i przystanki. Problemy z "inżynierią finansową" szczególnie na połączeniu stykowym Zachodniopomorskiego z Wielkopolską sprawiły jednak, że pociągi ze Szczecina nie zatrzymywały się w Dobinie Wałeckim, Szydłowie Krajeńskim i Ognicy. Budziło to sprzeciw mieszkańców, którzy nie chcieli przyjąć do wiadomości, że na przystankach zlokalizowanych już w Wielkopolsce, ilość wsiadających i wysiadających nie skłania do zatrzymywania pociągów.

Lokalne władze "pokrzywdzonych miejscowości" sprawą zainteresowały media w obu regionach. Zdenerwowani mieszkańcy zagrozili nawet, że wyjdą na tory. Wątek spodziewanej blokady ochoczo podjęła lokalna prasa. Może i ten fakt zdecydował o wpisaniu przystanków do letniego rozkładu jazdy. Dodatkowo popołudniowy pociąg z Piły, odjeżdżający o 14.43. do Szczecina, który kursował dotychczas od poniedziałku do soboty, po korekcie zacznie jeździć także w niedziele. Żeby jednak nie było tak słodko, zawieszona została para pociągów relacji Szczecin- Piła, wyruszających dotychczas o 10.35. ze szczecińskiego dworca i 10.55. z Piły.

Letnie korekty - również te finansowe



Są widoczne w połączeniach, które skrócono, zawieszono lub zostały ograniczone jedynie do świąt lub dni roboczych. Daje znać o sobie umowa zawarta "tymczasowo" z Przewozami Regionalnymi na rok, oraz próba pokrycia kosztów nowych kursów w ramach budżetu, przyznanego przewoźnikowi. Letnia siatka połączeń w regionie uległa więc zmianie na odcinku Stargard- Szczecinek, gdzie poranny pociąg o 4.13. ze Stargardu, kursować będzie tylko w poniedziałki.

Zawieszono natomiast poranne połączenie Stargard - Szczecinek z godz. 5.10. "Wycięty" też został pociąg, odjeżdżający o 17.35. ze Szczecinka do Szczecina. Jedynie w poniedziałki funkcjonować będzie połączenie Runowo Pomorskie (5.18.)- Koszalin (7.02.). Z rozkładu wypada popołudniowa para pociągów, na odcinku Białogard- Kołobrzeg W ramach dalszych "kosmetycznych cięć" pociąg odjeżdżający ze Szczecinka do Szczecina o 18.29., będzie kursował tylko w niedziele i święta, podobnie jak kolejny: Szczecin- Słupsk, odjeżdżający o 18.25. ze szczecińskiego dworca.

Zmiany dotykają tez relacji Szczecinek - Chojnice. Połączenie poranne z Chojnic do Szczecinka (5.15.) ma funkcjonować codziennie. Popołudniowy pociąg, odjeżdżający z Chojnic do Szczecinka o 15.29., kursować już będzie od poniedziałku do soboty- oprócz świąt. Ucierpi natomiast inne połączenie Chojnic ze Szczecinkiem, z godz. 17.03., uruchamiane tylko w niedziele i święta.

Powody do zadowolenia mają natomiast mieszkańcy Gryfina. Miasto zlokalizowane w obrębie szczecińskiego obszaru metropolitalnego, przez wakacje może korzystać z pociągów, których kursowanie utrzymane zostanie w dni robocze ze Szczecina- o 15.18 i 16.12.

Letnia korekta, również w Zachodniopomorskiem jest więc odzwierciedleniem tego, co dzieje się na modernizowanych odcinkach i w budżecie województwa. Nowy porządek utrzyma się do jesieni. Zmiany narastające lawinowo, stosownie do tempa prac modernizacyjnych oraz pór roku, zaczynają być kolejową specjalnością. Zdarzają się jeszcze tacy, co wzdychają do dawnej sieciowej "cegły"- w miarę przewidywalnej podczas całego roku obowiązywania. Jednak swoje wspomnienia wkładają między bajki, wobec korygowanej z miesiąca na miesiąc rozkładowej prowizorki.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy