Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Goleniów: Zabrakło pociągów, aby zapewnić wygodny dojazd do lotniska

ju, Rynek Infrastruktury,

dodane przez zack1989; zmodyfikowane

- Podane przykłady zbyt długiego czasu oczekiwania na samoloty do Oslo Torp, czy Londynu są tylko niewielkim wycinkiem z całej oferty połączeń lotniczych z regionalnego lotniska Szczecin-Goleniów - pisze w liście do redakcji "Rynku Infrastruktury" Maria Markiewicz z biura informacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego i dodaje, że przedstawione przez nas godziny kursowania pociągów nie pokrywają się z rzeczywistością.
W artykule opublikowanym kilka dni temu na stronie "Rynekinfrastruktury.pl" przedstawiliśmy rozkład jazdy pociągów do lotniska w Goleniowie, który nie został skorelowany z odlotami samolotów. Rozkład ten został opublikowany na stronie Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów i można go sprawdzić tutaj i tutaj. Według rozkładu podane przez nas godziny kursowania pociągów są zgodne z prawdą. Na jego podstawie postawiliśmy w naszym artykule tezę, że brak skorelowania pociągów z rozkładem lotów dotyczy praktycznie wszystkich godzin, w jakich wykonywane są operacje lotnicze na lotnisku w Goleniowie. Z tezą tą nie zgadzają się przedstawiciele wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, którzy jeszcze niedawno w rozmowie z naszym serwisem zapewniali, że przy układaniu rozkładu będą brali pod uwagę godziny, w jakich startują i lądują samoloty w porcie. Okazuje się jednak, że pasażerowie np. lotu do Londynu, którzy będą chcieli na lotnisko przyjechać pociągiem, w terminalu spędzą ponad 3 i pół godziny. Więcej takich przykładów zostało opisanych tutaj.

Urzędnicy tłumaczą problemy z ułożeniem rozkładu jazdy pociągów dostosowanym do rozkładu lotów m.in. tym, że pociągi kursujące do lotniska nie są jedynymi na trasie Szczecin-Goleniów - Na tym odcinku kursuje wiele innych pociągów, w związku z czym uruchomienie dodatkowych pociągów w określonych godzinach przy jednoczesnym zachowaniu priorytetu pociągów już ujętych w rozkładzie jazdy jest bardzo trudne - wyjaśnia Markiewicz.

Kolejnym powodem, dla którego rozkład pociągów nie został dostosowany do rozkładu lotów jest fakt, iż nowo wybudowaną stację przy porcie lotniczym obsługiwać będzie zaledwie połowa zaplanowanych do uruchomienia pociągów.

- Z uwagi na modernizację linii kolejowej na odcinku Szczecin Dąbie - Rurka oraz zwiększony ruch pociągów dalekobieżnych w okresie letnim, nie było możliwe uruchomienie wszystkich zaplanowanych pociągów, w tym tych najlepiej skomunikowanych z samolotami. W związku z powyższym do dnia 1 września lotnisko będzie obsługiwane wyłącznie przez 3 pary (6 pociągów) kursujących na trasie Szczecin - Kołobrzeg. Są to pociągi stałego kursowania, cieszące się dużą popularnością wśród podróżnych i spełniające przede wszystkim funkcje dowozowo-odwozowe do Szczecina, Kołobrzegu i mniejszych miejscowości na tej trasie, a także zapewniające skomunikowania z pociągami dalekobieżnymi (m.in. do Poznania, Krakowa, Berlina, Warszawy, Trójmiasta), w związku z czym obsługa lotniska tymi pociągami jest pochodną ich dotychczasowego rozkładu jazdy, którego nie chcieliśmy zmieniać, by nie popsuć dotychczasowego, dobrze funkcjonującego układu połączeń - pisze przedstawicielka urzędu marszałkowskiego.

W dalszej części dowiadujemy się też, jakie połączenia lotnicze zostały skorelowane z rozkładem jazdy pociągów. Na wygodną komunikację będą więc mogli liczyć pasażerowie samolotu startującego o 12:50 do Oslo Gardemoen, o 13:10 do Dublina, o 22;10 do Liverpoolu i o 22:30 do Edynburga i Dublina (odloty naprzemiennie w różne dni tygodnia). Poza tym powyższe pociągi zabiorą w kierunku Kołobrzegu pasażerów przylatujących o 11:00 i 11:35 (naprzemiennie) z Londynu oraz o 20:05 z Warszawy.

Pociągi kursujące w przeciwnym kierunku, tj. z Kołobrzegu do Szczecina zapewnią dojazd na lotnisko pod samoloty: o 9:15 do Warszawy oraz o 20:30 do Warszawy i Bristolu (naprzemiennie). To tyle, jeśli chodzi o pasażerów. Pozostaje jedynie dodać, że tygodniowo z lotniska w Goleniowie obywa się 37 startów i tyle samo lądowań.

- Począwszy od 2 września, tj. po zwolnieniu tras na remontowanym odcinku Szczecin Dąbie - Rurka przez dalekobieżne pociągi sezonowe do i ze Świnoujścia, na trasie Szczecin Główny - Port Lotniczy Szczecin Goleniów - Szczecin Główny pojawią się dodatkowe 3 pary pociągów, znacznie lepiej skomunikowane z ruchem samolotów na lotnisku. Ostateczny rozkład jazdy tych pociągów zostanie ustalony w najbliższej przyszłości, jednak z pewnością zrobimy wszystko, aby w jak największym stopniu spełniał on oczekiwania mieszkańców regionu i turystów - uspakaja przedstawicielka urzędu marszałkowskiego i dodaje, że nie planuje się uruchamiania pociągów na skomunikowanie z pierwszym samolotem do Warszawy (odlot o 5:25). - Analiza klientów tego rejsu wykazała, że w większości są to osoby podróżujące w celach biznesowych. Przyjeżdżają one na lotnisko własnymi samochodami i pozostawiają je na tamtejszym parkingu strzeżonym nawet na kilka dni. W związku z powyższym przyjęto, iż pasażerowie ci z pewnością nie byliby zainteresowani dojazdem na lotnisko pociągami regionalnymi - kończy Markiewicz.

źródło: Rynek Infrastruktury

brak komentarzy