Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz PESA Bydgoszcz przebudują siedem jednostek EN57, dla województwa Zachodniopomorskiego

Marek Synowiecki, Rynek Kolejowy,

dodane przez sulzer; zmodyfikowane

Konsorcjum: Pesa Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki przebudują siedem ezt serii EN- 57 dla Pomorza Zachodniego. Umowę marszałek województwa podpisał dziś z przedstawicielami konsorcjum, w Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru Szczecin Wzgórze Hetmańskie, który należy do Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
To będzie gruntowna przebudowa pojazdów tej serii- zapewniali: prezes Zakładów w Mińsku Mazowieckim Krzysztof Adamski oraz Jerzy Berg, dyrektor Marketingu Rynku Krajowego bydgoskiej PESY, przyznając, że zamawiający postawił przed konsorcjum wysokie wymagania.

Z dotychczasowych ezt, odkupionych w ub. roku od Przewozów Regionalnych przez samorząd województwa, pozostanie jedynie pudło z ramą i poszyciem. Również i ono poddane zostanie modernizacji, z wymianą czoła pojazdu. Ezt po przebudowie mają zyskać dzięki temu na atrakcyjności wyglądu, zgodnego z najnowszymi trendami designu pojazdów szynowych.

Ale nie wygląd jest najważniejszy. Inaczej niż dotychczasowa seria modernizowanych jednostek w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego- Transport (tzw. SPOT- ów), siedem pojazdów dla Pomorza Zachodniego ma otrzymać nowe, asynchroniczne silniki z falownikowym układem napędowym. Przedstawiciele wykonawcy przyznają wprawdzie, że konstrukcja wózka pozostanie zachowana, jednak zabudowa nowych silników i systemu przeniesienia napędu, wymusi i tutaj zmiany, których celem będzie poprawa płynności jazdy, o którą trudno w zespołach starej serii oraz tych, modernizowanych bez przebudowy wózka.

Asynchroniczne silniki pozwolą na uzyskanie lepszych parametrów przyspieszenia i hamowania, istotnych w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym. Podwyższona też będzie prędkość techniczna zespołu do 120 km/ h. System hamowania z odzyskaniem energii trakcyjnej, ma wpłynąć na bardziej ekonomiczną eksploatację pojazdu. Zmiany odczują również pasażerowie. Przede wszystkim zmodernizowany układ przeniesienia napędu wyeliminuje uciążliwe szarpnięcia przy rozruchu. Przewidziano również klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, audio- wizualny system informacji oraz monitoring. Bezpieczeństwo podróżnych mają też poprawić przeszklone ścianki działowe. Przewidziano także instalację bezprzewodowego Internetu. Każdy z modernizowanych zespołów wyposażony będzie w dwie toalety o zamkniętym obiegu, w tym jedną, dostosowaną dla osób niepełnosprawnych. W toaletach mają być również miejsca do przewijania niemowląt.

Średnia wieku zespołów, przeznaczonych do modernizacji to 35 lat. Najstarsza jednostka została wyprodukowana w 1972 r. Ich żywotność po gruntownej przebudowie szacowana jest na przynajmniej dwie kolejne dekady.

Konsorcjum PESY w przetargu zaproponowało 57 mln. zł. brutto za modernizację 7 ezt. Cenę uznano za korzystną, biorąc pod uwagę koszt modernizacji jednego pojazdu, wahający się w granicach 6,5- 7,5 mln. zł. netto. Zgodnie z wymaganiami władz Pomorza Zachodniego, przygotowano krótki harmonogram dostaw pierwszej partii przebudowanych zespołów. Dwa mają być odebrane 4 listopada. Kolejne dwa- 4 grudnia. Tym samym cztery pierwsze ezt po przebudowie rozpoczną służbę w ramach nowego rozkładu jazdy. Resztę dostaw przewidziano na luty, marzec i czerwiec 2014 roku.

Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych dysponuje obecnie 58 ezt serii EN 57. W dobowym obiegu potrzebuje blisko 43 zespołów. Nową flotę zakładu tworzy obecnie 12 spalinowych zespołów typu SA 136, trzy wagony motorowe SA- 103 i jeden dwuczłonowy SA- 109 (zmodernizowany także przez Pesę). W barwach Pomorza Zachodniego jeździ też pierwszy Link (SA- 139). Odbiór drugiego zaplanowano w ciągu najbliższych trzech tygodni. Po sfinalizowaniu kontraktu na dostawę siedmiu nowych ezt, wygranym przez nowosądecki Newag i dokończeniu modernizacji pierwszej grupy EN 57, ilość nowego taboru w dyspozycji szczecińskiego zakładu PR przekroczy wskaźnik 50 proc. Umowę z konsorcjum Pesa - Mińsk Mazowiecki podpisano w trzecią rocznicę dostawy pierwszych dwóch SA- 136. Egzemplarze 001 i 002 rozpoczęły pracę 27 czerwca 2010 r.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy