region szczeciński artykuł

Zdobyliśmy pierwsze duże pieniądze na budowę kolei miejskiej

akr, Gazeta.pl,

dodane przez Lutek; zmodyfikowane

Mamy ponad 2,3 mln unijnej dotacji na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do zbudowania Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej. W konkursie na dotacje nasz projekt zajął drugie miejsce.
Dofinansowanie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zdobyło Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego, które tworzy Szczecin, Urząd Marszałkowski i 13 sąsiednich samorządów. W konkursie na dotację "na działania wspierające jednostki samorządu terytorialnego w zakresie planowania współpracy w ramach miejskich obszarów funkcjonalnych" SSOM zajął drugie miejsce (na 15, które zdobyły dofinansowanie przy 91 projektach, które w sumie zostały złożone).

Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego złożyło wniosek pod nazwą "Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Wzmacnianie obszaru funkcjonalnego poprzez integrację systemu transportu publicznego na obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego". Otrzymaliśmy dotację w wysokości 2,21 mln zł.

Na stronie SSOM opublikowana została lista dokumentów, które dzięki temu powstaną. Najważniejsze jest studium wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Dokumentacja jest niezbędna, by doprowadzić do budowy SKM. SSOM złożył już w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego wniosek o wpisanie tej inwestycji na listę projektów, które otrzymają unijne dofinansowanie z puli na lata 2014-2020.

Szczecińska Kolei Metropolitalna to szacowane na 230 mln zł odtworzenie i udoskonalenie szlaku kolejowego od Polic, przez Szczecin w kierunku Gryfina, Stargardu i Świnoujścia. Najwięcej do zrobienia jest na odcinku Szczecin - Police. Modernizacja torów, stacji, budowa kolejnych, a do tego parkingi typu park&ride.

Z dotychczas prezentowanych analiz i opracowań przygotowanych przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP wynika, że SKM ma sens. W odległości 800 m od najbliższej stacji mieszka 140 tys. mieszkańców Szczecina, a w akademikach przy linii 4,5 tys. studentów. Z ankiet przeprowadzonych na trasie z Polic do Szczecina wynika natomiast, że 22 proc. celów podróży na tej trasie jest 5 minut piechotą od jednej ze stacji, 35 proc. wymaga 10-minutowego marszu. Z założeń wynika też, że w szczycie pociągi miałyby jeździć co kwadrans. Stąd też konieczność zakupu kolejnego, nowego taboru. To wydatek szacowany na 280 mln zł.

źródło: Gazeta.pl

brak komentarzy