z kraju artykuł

Warszawa: W marcu rusza kolejny remont na linii średnicowej. Duże utrudnienia

wu, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Kolejarze zabierają się za remont torów dalekobieżnych na moście średnicowym. Utrudnienia rozpoczną się 9 marca i potrwają do połowy czerwca. Przez Warszawę Gdańską pojedzie 40 pociągów PKP IC.
Prace w części dalekobieżnej obejmą tory o łącznej długości 1150 m. Tym razem wykonawca będzie mógł prowadzić prace tylko na jednym torze. – To duże wyzwanie dla PKP PLK. Organizacja ruchu ma minimalizować skutki zamknięcia – mówi Ireneusz Kluczyk, dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem PKP PLK.

W pierwszej kolejności, od 9 marca do 26 kwietnia, zamknięty będzie tor nr 2. W czasie prac zostaną wymienione wszystkie elementy toru – w tym 748 mostownic na jeden tor, roboty obejmą także montaż nowych odbojnic i blach przeciwpożarowych. Inwestycję za ok. 3 mln 200 tys. zł będzie prowadzić ten sam wykonawca, co w zeszłym roku remontował część podmiejską.
Jakie utrudnienia
Przez Warszawę Gdańską pojedzie 40 pociągów PKP Intercity. – To 23% naszych pociągów, jakie uruchamiamy w rejonie Warszawy. Zmiany dotyczą 7 tys. pasażerów każdego dnia – mówi Anna Lenarczyk z PKP IC. Generalna organizacja ruchu zakłada, że pociągi wyjeżdżające w kierunku zachodnim będą kursować normalnie przez linię średnicową dalekobieżną. Osiemnaście pociągów z kierunku zachodniego skończy bieg na Warszawie Gdańskiej. Większość pociągów łódzkich pojedzie przez linię średnicową – trzy pociągi skończą bieg na tym Dworcu Centralnym, dwa pojadą przez Warszawę Śródmieście, a jeden popołudniowy także skończy na Gdańskiej. Pociągi rozpoczynające bieg bądź tranzytowe w kierunku Lublina, Olsztyna, Białegostoku pojadą przez Warszawę Gdańską.

Zmiany obejmą również pociągi międzynarowdowe. Pociągi odjeżdżające na wschód w porze nocnej pojadą przez Warszawę Śródmieście. Na Warszawie Gdańskiej bieg rozpoczną pociągi Polonez do Moskwy i Kiev -Express do Kijowa.

Z utrudnieniami muszą się liczyć także pasażerowie pociągów miejskich i aglomeracyjnych. Pociągi SKM do i z Warszawy Lotniska Chopina będą kursowały w skróconej relacji z i do Warszawy Centralnej. Pociągi z Wieliszewa będą natomiast skrócone do Warszawy Wschodniej (i powrotem)– z wyłączeniem porannego szczytu (godz. 5-8), kiedy pojadą na Warszawę Gdańską. Pociągi KM z Modlina zostaną skrócone do Warszawy Wschodniej (i z powrotem). Pociągi przyspieszone z kierunku zachodniego Bolimek, Radomiak i Mazovia pojadą przez Warszawę Centralną. Niektóre pociągi KM w kierunku wschodnim, w tym Łukowianka, rozpoczną bieg na dworcu Warszawa Wschodnia.

Podobnie ma wyglądać organizacja ruchu w drugiej fazie remontu – do 14 czerwca. PKP IC prowadzi teraz rozmowy z ZTM i KM na temat honorowania biletów – jak wynika z analiz, pomiędzy dworcami przesiadać się będzie ok. 600 osób dziennie.
Remont konieczny, ale nie ostatni
Dzięki pracom na moście średnicowym prędkość pociągów zostanie podniesiona z 40 km/h na 60 km/h, dzięki czemu będą one przejeżdżały sprawniej, co ma przełożenie na przepustowość. Prace obejmą jednak tylko wymianę torów, nie będzie modernizowana i malowana konstrukcja. Zarządca infrastruktury zapewnia, że z remontem nie można zwlekać na modernizację całego obiektu czy trasy, gdyż infrastruktura na moście jest wyeksploatowana. – Remont jest konieczny. Jego nieprzeprowadzenie groziłoby dalszymi ograniczeniami prędkości i przepustowości – mówi Ireneusz Kluczyk.

Niedawno informowaliśmy za Wiesławem Witkiem, dyrektorem ZTM Warszawa, że utrudnienia na linii średnicowej mogą trwać nawet kilka lat. Przedstawiciele PKP PLK nie chcieli na razie mówić o ewentualnych dalszych zmianach związanych np. z remontem konstrukcji mostu czy innych obiektów inżynieryjnych na trasie linii średnicowej. – To może się wydłużyć i trochę trwać, gdyż trzeba będzie zamknąć sporo ulic – przyznaje jednak Kluczyk.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy