Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Wróci transport kolejowy

Elżbieta Kubowska, 24Kurier,

dodane przez marko; zmodyfikowane

Przed laty na torach kolejowych wiodących do Stoczni Szczecińskiej był spory ruch. Wagonami przywożono do niej materiały i urządzenia. Po upadku zakładu tory zarosły, a dawna stacja towarowa Szczecin Grabowo niszczeje. Jest jednak plan, by odtworzyć bocznicę. Za rok ma służyć firmom działającym w Szczecińskim Parku Przemysłowym.
Tory kolejowe, biegnące równolegle do ul. Stalmacha i krzyżujące się z tramwajowymi na ul. Nocznickiego (tuż przed bramą dawnej stoczni), dziś są nieczynne i miejscami zarośnięte. Teren wokół starej stacji towarowej Szczecin Grabowo to jedno wielkie dzikie wysypisko śmieci...

Wkrótce mają się tu zacząć porządki, powstał bowiem plan, by odtworzyć bocznicę kolejową i przywrócić jej działanie.

- Odtworzenie bocznicy kolejowej jest w programie objętym dofinansowaniem z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - informuje Grzegorz Huszcz, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego - spółki-córki Towarzystwa Finansowego Silesia, powołanej do zarządzania terenami po stoczni. - Prace modernizacyjne rozpoczniemy na początku czerwca. Do końca pierwszego kwartału 2015 roku powinniśmy je zakończyć.

Przywrócenie do życia bocznicy ma umożliwić przedsiębiorcom korzystanie z dowozu komponentów drogą kolejową.

- Będą to głównie wyroby hutnicze, ale także inne towary ekspediowane przez teren stoczniowy - wyjaśnia prezes Huszcz. - Mamy w planie odtworzenie funkcji całej sieci torów na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Zakres prac zdefiniowany zostanie przez ekspertów.

Bocznica nie była używana od upadłości Stoczni Szczecińskiej Nowej.

- Jeżeli zgłasza się przewoźnik zainteresowany uruchomieniem nieczynnej linii, to nasza spółka idzie na rękę - powiedział nam Maciej Dutkiewicz z PKP Polskich Linii Kolejowych. - Wstępne zainteresowanie powrotem przewozów kolejowych do terenów po byłej Stoczni Szczecińskiej zgłosili przedstawiciele TF Silesia. Szczegółowe warunki przedsięwzięcia będą określane, gdy otrzymamy dodatkowe informacje.

Na razie nie wiadomo, która spółka kolejowa będzie tu przewoźnikiem.

Dodajmy, że koszty prac związanych z modernizacją bocznicy i całej sieci torów w SPP pokryje Silesia. Ta inwestycja jest częścią większego projektu noszącego nazwę „Podniesienie atrakcyjności Szczecińskiego Parku Przemysłowego”, którego wartość szacuje się na 20 mln zł. Dofinansowanie z RPO ma wynieść 6 mln.

źródło: 24Kurier

brak komentarzy